Roplaaminen jatkuu...
Ostin tuommoisen ahtopainemittarin Sisua varten vuosi sitten. Koska kukaan ei ole vieläkään saanut ahdettua isoa vihreää, laitoin sen pieneen punaiseen. Mittari maksoi muistaakseni noin 17e, ja se on mekaaninen. Mittari tuli takalasin lämmittimen katkaisijan paikalle. Katkaisimen johdoista sain plussan ja miinuksen mittarin valolle. Pientä puukotusta muoviin, niin hyvin istuu paikoillaan.
Koeajossa pihalla sain neulan nousemaan 0,5-0,6 baariin. Onko se ok vakio pajerolle...?
Tankin kimppuun. Alkuperäinen ajatus oli käyttää Uralin paineilmasäiliötä polttoaine tankkina. Tein korkille reiän, ja sisältä paljastui paksu, 2-3 mm ruosteinen kerros. Perkele! Ei näytä hyvältä, tuota moskaa en halua suodattimeen. Eli säiliö romukasaan.
Katselin sisu-verstaan, ja "betoni-suutarin" varastot, mutta mitään järkevää säiliö-aihioita ei löytynyt. Veljelläni oli jotain levystä manklattuja putkia, mutta 4 mm seinämän paksuus vei mielenkiinnon pois. Aloin uudestaan tutkimaan uralin säiliötä. Jospa leikkaisi toisen päätyn irti, ja naputtelisi/hiekkapuhaltaisi ruosteet pois? Siispä laikka laulamaan, ja kas, kyllä se neuvostoliittolainen rautakin tottelee länsimaista voimaa. Aloin sitten naputtelemaan suoraa osuutta, ja ruoste kerros lähti kivasti isoina palasina irti. Mutta sitten.. Perkele! Vasara meni läpi, kondenssio vesi oli mädättänyt säiliön pohjan. Ja taas, fiuu, säiliö lensi romukasaan.
Jälleen kovaa miettimistä mikä tankki aihioksi. Peltiä löytyy, tekisikö koko hoidon kokonaan itse...? Vaihteeksi kävelelin romukasan luokse. Lievästi pää painuksissa, ja alakuloinen ilme kasvoilla. Jos leikkaisi toisenkin päätyn pois, ja vääntäisi suoran osuuden 1,5 mm uudesta pellistä..? Juu, näin tehdään! Taas laikka alkoi leikkaamaan uralin jättiläisen paineilma säiliötä. Uralin pytyssä päädyt ovat paksua, noin 3 mm tavaraa. Suora osuus on ollut joskus 1,5-2 mm luokkaa.
Loppuosa uralin säiliöstä lensi romukasaan, fiuuuu, ja siellä pysyy. Perkele!
Kuvassa levystä leikattu palanen alkaa taipumaan pahvisen hylsyn päällä. Mankelisi olisi pop, mutta käy se näinkin.
Ei vielä ihan pyöreä, mutta parempaan päin. Päät pistehitsattu yhteen.
Уралin pääty hitsattuna itsetehtyyn ulkokehään. Keskellä täyttökorkin kaulus, se oli hankala hitsattava puolen millin seinämä vahvuuden vuoksi. Sen molemmin puolin lähdöt tankin huohotukselle, ja paluu kierrolle. Polttoaine imeytyy moottorille pohjaan tulevan liittimen kautta.
Kun hitsaukset ovat valmiit, niin uusi uljas tankki joutuu koeponnistukseen. Periaatteessa tankki pitäisi kestää 10 barin paineen noilla materiaaleilla. Taidan ponnistaa sen ihan vaan yhdellä baarilla, se on kuitenkin hitsattu selvin päin.
Size does matter,
Sisu A-45
Pieni on kaunista,
Odes 400 ATV
Easterbunny,
Mitsubishi Pajero
Uudet Sisu-sivut
Uralin osia ja
Pajeron osia