Viestiketju: BJ40 levyjarru ongelma
Näytä yksittäinen viesti
  #2  
Vanha 30.04.2008, 14:33
JF JF ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 14.11.03
Sijainti: Espoo
Viestit: 1.786
Perusasetus

Minulla on BJ:ssä alkuperäiset levyjarrut, käytännössä ihan samat akselin puolesta kuin HJ-60/61 ja BJ-75 jne. LJ:n jarrut poikkeaa kai vain jarrulevyn ja satulan osalta, en ole tarkemmin tutkinut.

Rintapeltiin sovitin alkuperäisen tilalle HJ-60:n jarrupääsylinterin alipainetehostajineen (koko pömpelin siis), ihan vaan kun sellainen sattui löytymään ja kuulin sen sopivan pellin alle, ja silläkin jarrut herkistyivät entisestään. Asvaltillakin saa tehtyä lukkojarrutuksen 33-tuumasilla ilman sen suurempia ihmeitä (isompia ei ole tullut kokeiltua kuin talvikeleillä).

Sovittaminen vaatii (ainakin vuosimalliin 1983) ainoastaan sen, että kääntää alipainetehostimen takalevyn puoli kierrosta ympäri löysäämällä tehostinlimppua kiertävää pantaa. Tällöin sopivat kaikki reijät ja hiukan epäkeskeinen sylinterin keskiakselikin juuri kohdilleen. Jonkun verran joutui säätämään polkimen ja työntötangon välistä ruuvia lyhyemmäksi.

Omassa BJ:ssä on alunperin kiinteällä asetuksella oleva jarrupaineensäädin takajarruille (pääsylinterin alapuolella), joka haistelee etujarrujen painetta ja suhteuttaa takajarrujen paineen siihen. HJ:ssa on vipukäyttöinen, kuorman mukaan säätyvä säädin joka löytyy taka-akselin yläpuolelta rungosta. Kiinteitä säätimiä saa kyllä kaupastakin, esimerkiksi ralliautojen tarvikkeita myyvistä.

Rumpujarrullisen pääsylinterissä voi olla sellaiset jäännöspaineventtiilit (?) eli muistaakseni "residual valve" joista ainakin MikJusilla oli kai kaikenlaisia kokemuksia.


Edited by - JF on 30/04/2008 15:38:42
Vastaa lainaten