Nnnoh, listataanpa muutama ensimmäiseksi silmään osuva:
"Jatkuvassa nelivetojärjestelmässä molemmille akseleille välitetään jatkuvasti voimaa, jolloin jakovaihteistoa ei tarvita."
Jakolaatikon olemassaololla tai olemattaololla ei nyt kuitenkaan ole mitään tekemistä sen kanssa onko neliveto jatkuva vai ei, vaan sen kanssa viedäänkö veto eteen etukardaanin kautta, vai suoraan vaihdelaatikon yhteydestä vetoakseleilla.
Rangessa on jatkuva neliveto ja jakolaatikko, joissain iX bemareissa on jatkuva neliveto ja jakolaatikko, joissain audeissa on jatkuva neliveto ja ei jakolaatikkoa, VW T3 syncroja on ollut amerikan markkinoilla kytkettävällä nelivedolla ja ilman jakolaatikkoa.
"Jatkuva kiinteä neliveto
Pitkittäinen tasauspyörästö jakaa momentin eteen - taakse aina suhteessa 50-50 (viskokytkin ja Torsen)."
Ei jaa aina. Avoin tasauspyörästö jakaa mitä vaan 0 ja 100 väliltä, viskon rakenteesta ja täyttöasteesta ja viskonesteen ominaisuuksista riippuu paljonko se jakaa ja Torseneitakin on monenlaisia ja niistä yleisimmätkin jakavat pidon mukaan mitä vaan väliltä 75:25 ... 25:75.
Toinen mitä kritisoisin tästä kohdasta on tuo "jatkuva kiinteä", toisaalla tuolla sivustolla sanotaan "Kiinteässä nelivetojärjestelmässä kaikki pyörät pyörivät samalla nopeudella, jolloin kaartaminen vaikeutuu.", eli viitataan keskitasauspyörättömään kytkettävään nelivetoon.
Yleensä jatkuvalla nelivedolla ja kiinteällä nelivedolla tarkoitetaan kahta eri asiaa.
"Viskokytkimen hyvät ja huonot puolet
HYVÄÄ
- huoltovapaa, lähes ikuinen
- toimii loogisesti
HUONOA
- luiston alkuvaiheessa auto voi olla hetken lievästi yli- tai aliohjaava"
Jos ikuisuus määritellään riittävän lyhyeksi, niin sitten tuo saattaa pitää paikkansa. Esim. T3 syncroissa kestoikä on maantiellä yleensä noin 150-200tkm ja sitten jos ajetaan maastossa, huomattavastikin lyhyempi.
Tuo looginen toiminta, eli "on yli- tai aliohjaava", on myös hauska määritelmä.
"TORSEN (TORgue=Vääntömonentti, SENsing= tuntea)
HUONOA
- kuluva osa: kun Torsenia rasitetaan paljon, lukolla on taipumus löystyä"
Torque kirjoitetaan q-kirjaimella, ei g:llä, ei ole tapana löystyä ainakaan maantieajossa. Jos taas rajoitetaan tarkastelu maastoajoon, olisi hyvä mainita asiasta, enkä kyllä ole kuullut, että maastoajossakaan löystyisi. Torsenin yleisin vika liiallisessa rasituksessa on pamahtaa pieniksi palasiksi, mutta silloin se rasitus on jo todella liiallista. Lähinnä näitä hajonneita torseneita on nähty joissain harraste-audeissa joiden konehuoneen sisältö ei ole enää tehtaan jäljiltä.
"Sähköhydraulisesti ohjatun nelivedon hyvät ja huonot puolet
(Mitsubishilla sarjatuotannossa)
HUONOA
- vaikea demonstroida pitävällä pinnalla"
Ja tämä vaikeus sitten eroaa muista nelivetotavoista.... miten?
Maastoautokäytössä sähköhydraulisesti ohjatun nelivedon ylivoimaisesti huonoin puoli on sähkö ja toisiksi huonoin hydrauliikka. Jokaisella suohon upotuksella katoaa aina joitakin kymmeniä prosentteja auton hienoelektroniikasta. Voi tietenkin olla, että tuolla sivustolla viitataan tässä kohtaa vain maantieajon vaatimuksiin, mutta toisaalla siellä myös sitten parjataan viskon soveltumattomuutta maastoajoon. Ota tästä nyt sitten selko.
"Maastokäytössä voiman tulee siirtyä vain 'raudan' välityksellä, viskoneliveto ei siten sovellu todelliseen maastoajoon."
Hurskaasti unohdetaan mainita, että ne maastoautot joissa on visko, usein sisältävät myös sen keskitasauspyörästön lukon, jotta saadaan voima siirtymään "raudan" välityksellä. Esim. jotkin Ranget ja jotkin Pajerot. Ja soveltuu se lukoton viskokin, mikäli otetaan se asenne, että se viskokytkin on kuluva osa, koska jatkuva maastoajo todellakin lyhentää sen viskokytkimen ikää radikaalisti. Ainiin, mutta sehän olikin lähes ikuinen...
En toki kiellä, etteikö tuo sivusto olisi hyvä olemassa, koska nelivetotekniikka ei ole perustallaajalle lainkaan tuttua eikä selkeää. Myöskään perustallaaja ei välttämättä kärsi kaikista ylläluetelluista asiavirheistä. (vrt. En mä tätä Range Roveria voi ostaa koska tässä on viskoneliveto ja intternetissä sanottiin ettei se sovellu maastoajoon). Olen kuitenkin sitä mieltä, että kun tuollaiset sivut on tehty, olisi ne kannattanut tehdä sitten ihan loppuun asti kunnolla.
Takaisin piirustuspöydän ääreen.
-Otto-
|