Tuotteilla on oletettu kestoika, joka moottorilla on enemman kuin 85000km. Kuluttajansuojalain mukaisesti tuotteessa on virhe, jos se ei vastaa silta yleisesti odotettavaa laatua tai kestoikaa. Tahan ei vaikuta takuun kesto tai se, etta oletko ostanut yksityiselta vai liikkeesta, ja uutena vai kaytettyna. Kuluttajaviraston sivuilta loytyy paljon hyvaa juttua aiheesta, esim hiljattain ilmestynyt ohje autokaupan ongelmista tms. Ladattavissa nettisivuilta.
Moottorihan ei enaa ole uusi, joten et voi olettaa saavasi uutta moottoria, mutta osan kuluista kylla. Esim jakohihnat sun muut tarvikkeet menevat aivan varmasti sinun piikkiin.
Jos pystyt osoittamaan, etta autoa on huollettu ja kaytetty asianmukaisesti, niin osaa kuluista kannattaa yrittaa maahantuojan tai edellisen myyjaliikkeen piikkiin. Asianmukainen huolto voi olla esim merkkiliike tai vastaava tunnettu korjaamoketju. Jos itse olet huoltanut, voi olla vaikeampi todistaa asianmukaisuutta, mutta aina kannattaa yrittaa.
Toisaalta kyseessa on ilmeisesti tunnettu tyyppivika, joten siihenkin voi vedota.
Mika tahansa VALMISTAJAN ANTAMAT NORMIT TAYTTAVA korjaamo saa korjata takuunalaisiakin autoja siten, etta takuu sailyy. Mutta huolto siis tehtava valmistajan antamien ohjeiden mukaan. Jos huoltoon kuuluu merkin testerilla tehtava vikamuistin luku, niin se on silloin tehtava. Ja osaan merkeista taas ei ole kattavia yleismallin testilaitteita. Yleiskorjaamo taas tuskin lahettaa asentajiaan valmistajan edellyttamille koulutuspaiville. Jos valmistaja sanoo, etta jakohihnan kireys on tarkastettava joka huollossa XXX-merkkisella testerilla, niin siten on tehtava, koska muuten valmistajan antamia ohjeita ei ole noudatettu.
Note! This message was posted anonymously!
|