Lainaus:
quote:
Ihmetyttää... millä opilla tuollainen välijäähy, jossa lämpö siirretään ensin ilmasta veteen ja sitten taas ilmaan on tehokkaampi, mikäli siellä "vesikennoa" jäähdyttävä ilma ei liiku.
Mikäli siihen joutuu laittamaan flektin, niin eikö se oo ihan sama jäähdyttää sillä flektillä sitä ilma-ilma välijäähyä?
-tilankäyttö ja putkituksien teko on sitten tietenkin toinen asia.
|
No siks kun vedellä on yli 4 kertaa parempi lämpöarvo kuin ilmalla, siis sama määrä vettä jäähdyttää 4 kertaa paremmin kuin ilma. Ja kun syylärin pinta-ala on isompi kuin kennon, siitä tulee myös etua.
Ja kyllähän se oma flektikin jäähdyttää varmasti aivan riittävästi tuota cuulerin syyläriä, ja se on ilmaista energiaa. Ajossa sitten ajoviima riittää pelkästäänkin.
Lyhyemmillä ahtoputkilla saadaan pienempi viive ja tollasessa vesicuulerissa ahtovastusta ei ole yhtään kun ilmacuuleri puottaa ahtoja n. 0.1 bar.
_______________________________________________
Toyota Land Cruiser KJ90