Noviisina vastaan, koska tuli tuo harjoitus tehtyä tuossa hetki sitten, itse tein näin:
1. Teollisuusetolasta 60mm POM tankoa (Mustaa, parempaa kuin Nylon, mutta kalliimpaa, enpä muista mikä tuon POMin oikea nimi on) 60mm pätkiksi pätkittynä (maksoi jotain 70e koko kierros, eli 12kpl)
2. IKH:lta tms 10mm kierretankoa pari metriä (sitä parempaa, kalliimpaa ja kovempaa laatua, saa varmasti muualtakin) Helpoinpana vaihtoehtona on ostaa 10mm pultteja, mutta riittävän pitkien (noin 180mm) löytäminen on hankalaa.
- 10 tavallista mutteria (10mm) (hitsataan kierretankoon kohdassa 4)
- 12-24 nylokkia (10mm, 24 jos haluaa laittaa tuplina)
- 24 10mm isoa prikkaa
- 2kpl 10x120 mm pulttia (etummaiset, nämä löytyy ihan K-normikaupasta)
------------------------------
Tarvittavast välineet ostettu
------------------------------
3. 10mm reijät POM/Nylon tankoihin (kutakuinkin suoraan ja keskelle, pylväsporakone, vaikka halpa on hyvä)
4. 10mm kierretanko noin 18cm pätkiksi, hitsillä tavalliset mutterit tangonpätkien päähän, jolloin niistä tulee pultteja.
5. Vanhat pultit auki, saattaa tarvita rälläkkää.
Yläpuolisten pulttien paikat, edestä taakse:
- akkujen alla (akut veks)
- kumitulppien alla etupenkkien jalkatilassa
- etupenkkien takana, kiinnistysten vieressä (pieni viilto mattoon, jos raaskii, niin ei tarvitse purkaa..)
- takalokarin kaaren etupuolella (takapenkin "alla")
- takaluukontissa kumitulppien alla
- takakotelossa metallilärpäkkeiden takana, lärpäkkeen voi taittaa syrjään "jos" ruuvit on pahasti ruosteessa. Siellä takalaudassa, alle makaamaan ja fikkari avuksi.
6. Optionaalisesti: Syylarin pultit auki, jos meinaa siirtää sen kiinnitystä eikä rälläköidä suojapeltiä. Korotuksen jälkeen uudet kiinnitysreijät syylärille.
7. Sitten vaan tunkilla koria ja palat alle ja pultit paikalleen. Ensin toinen puoli ja sitten toinen. Mä jätin alkuperäiset kumipuslat alimmaiseksi ja laitoin POMmi palikat niiden päälle, luulen että näin oli tarkoitus, mutta tän voisi vielä joku guru varmistaa.
8. Mutterit kireelle, syylari uuteen korkeuteen kiinni/syylarin alapeltiä rälläkällä muotoillen. Akut kiinni ja ajoa.
9. Lisäys: Jos haluaa jatkossakin käyttää nelivetoa, niin jakolaatikon keppiä pitää suoristaa tai reikää avartaa. Suoristus onnistuu näppärästi ruuvipenkissä. Alkup mutkasta kannattaa piirtää profiili esim. paffille, niin voi verrata suoristumista työn kuluessa. Mulla tartti suoristua vähän toista senttiä. Ennen kepin poistoa voi arvioida paljonko pitää suoristaa. Reijän avarrus on tietenkin brutaali ja nopea menetelmä.
60mm korotuksella riitti kaikki letkut tälläisenaan, mutta olikohan se kytkimen letku joka saattaa kanittaa.
Kauanko meni? Ammattilaiselta ei varmaan mene kuin 2-4 tunnissa, mutta amatöörialoittelijana varasin ja käytin viikonlopun. (välillä pulttikauppaan jne.)
Edit: lisäsin tuon jakokepin (kohta 9), joka oli unohtunut.
Edited by - petteriha on 19/03/2008 21:05:51
|