Lainaus:
quote:
En millään tavalla puutu edellä käytyyn keskusteluun, vaan vastaan muutamaan kysymykseen joita aijemmin kyseltiin:
Hiilikuidusta osia:
Hiilikuidusta ei välttämöttä kannata tehdä osia kalliin hintansa puolesta. Hiilikuidun hinta on huomattavasti lasia kalliinpi. Hiilikuitu ominaisuuksiltaan on lasikuitua jäykempi ja lujempi. Se absorboi iskut yleensä tehokkaasti koko kappaleeseenn, murtumispisteeseen asti. Eli lokasuojan kaaret jotka on usein kosketuksessa esim. puuhun, ei kannata tehä hiilestä koska lasikuitu joustaa huomattavasti enemmän. Tosin jos rahaa löytyy niin miksikäs ei, koska jos verrataan laikuidun ja hiilen tiheyksiä, niin ero on suuri:
Lasikuidun tiheys n. 2,5 g/cm2 ja hiilen 1,7-2,2 g/cm2.
Hiiltä kannattaa käyttää jäykisteenä lasikuitu rakenteessa jolloin ei tarvitse tehä niin paksua kappaletta. yksikin kerros hiiltä lasien joukossa jäykistää kappaletta paljon. Ja jos haluaa tyylitellä niin sen voi laittaa pintakerrokseksi ni voi elvistellä kavereille että on kokonaan hiilikuituinen 
kappaleen painoon ja voidaan vaikuttaa myös valmistustavalla. usein painaviin kappaleisiin on tuhrattu liikaa hartsia. Käyttämällä alipaine tekniikkaa, imeytyskankaita, karhennuskankaita saadaan ylimääräinen hartsi pois kappaleesta sekä kankaat kastumaan tasaisesti. Karhennuskangas auttaa jälkityöstöä.
Myös hartsin valinnalla voidaan vaikuttaa suuresti mekaanisiin ominaisuuksiin. Esim lämmönkestoa konepellissä voidaan parantaa käyttämällä styreenin sijasta epoksia.
Voin vastailla lisää jos joku kaipaa tietoja... mutta nyt pitää lopettaa... moottoritie on kuuma... 
- Dive deep, die young -
|
Kuulostaa melkoisen ammattilaismaiselta kannanotolta, kiitos hyödyllisestä infosta, ja terveiset sinnekinpäin.
pakkeli, ystävä vai vihollinen?