Näytä yksittäinen viesti
  #11  
Vanha 07.03.2008, 15:22
Guest
 
Viestit: n/a
Perusasetus

Jep, etukorotus täytyy tosiaan tehdä jousilla ja takanakin shackle flip on varmasti parempi kuin palikat. Korotuksessa kannattaa iskareiden lisäksi varautua seuraaviin juttuihin:
1 jarruletkut jää lyhyiksi
2 ohjausakseli menee jyrkempään kulmaan
3 kallistuksenvakaaja menee jyrkempään kulmaan
4 kardaanien kulmat jyrkentyy
5 kardaanit voivat jäädä liian lyhyiksi

Ratkaisuja:
1 pidemmät letkut tilalle
2 a) madaltava sektorivarsi (pitman arm)
b) korottava olkavarsi (steering arm)
c) TAI korotuspala pidemmillä studeilla olka-akselin (knuckle) ja olkavarren väliin
3 a) vakaajan poisto
b) laskupalat vakaajan etupään kiinnikkeisiin
c) TAI nostavat keinut vakaajan akselikiinnikkeisiin (sellaiset huomasin Offroad Designin nettisivuilla, vaikuttaa fiksulta..)
4 paremmat ratkaisut (isommat nivelet, tuplanivelet, kiinteät laipat) heikkojen orkkiskardaanien tilalle
5 sama kuin 4, tai orkkisten pidennys

Eli vaikka kyseessä on aika simppeli konstruktio, niin useampi juttu on huomioitava kun korotetaan yli 2". Itse hommasin projektiautoksi valmiiksi korotetun pelin. Siinä oli korotussarja, joka käsitti korotusjouset edessä, -palikat takana ja iskarit.

3 a) on nyt tehty, ja 1 ja 2 b) on menossa. Tuo vanhan olkavarren irrotus on tähän mennessä isoin ongelma ja myös kiitystarpeet ja ohjausvarren (drag link) pään joudun vaihtamaan. Kardaaniongelman ratkaisu on suunnittelun alla, siinä ongelmana on kustannukset, eli täytyisi keksiä toimiva kompromissi. Taakse aion palikoiden tilalle vaihtaa shackle flipin ja poistaa ainakin yhdet lehdet, kun niitä on tuossa aivan hirveät pinot (olisiko ollut peräti 8 / puoli).

Lisäksi kannattaa tarkistaa, ettei runko ole halkeillut ohjaussimpukan kohdalta. Tyyppivika. Katso pyöränaukosta hartaasti, tarkasti ja läheltä simpukan taaemman alapultin alaetupuolelle. Siitä saattaa mennä hiuksenhieno halkeama rungon alapintaa kohti. -> Rungon korjaaminen simpukan kohdalta hitsaamalla ja tukirautojen tekeminen simpukan kiinnityspulttien holkkien kohdalta (rungon sisäpuolella) rungon poikkipalkkiin olisi ainakin minulla tehtävänä.

Minulla on muuten pidennetyt rosteripunosjarruletkut myytävänä, jotka varmaan olisivat soppelit tuohon sinun peliin, jos meinaat korottaa. Myös ilmausta helpottavat nipat löytyy. Tsekkaa yht. tiedot tuolta ilmosta: http://www.overdrive.fi/forum/viewtopic.php?t=133596


Note! This message was posted anonymously!
Vastaa lainaten