No ainakin v 2001 Tieliikennelaissa sanotaan seuraavaa:
LiikMp auton rakenteen muuttamisesta 11§
...Diipadaapaa... ja sitten:
Muutoskatsastuksessa voidaan hyväksyä auton akselivälin jatkaminen tai lyhentäminen tai akselin poistaminen tai lisääminen mallisarjan puitteissa..
Puhutaan siinä paljon muutakin, mutta näillänäkymin tuo mallisarja -asia tekee asiasta vähintäänkin vaikean.. Paitsi Land Roverin tapauksessa. Hyvää tuossa asiassa puolestaan on se, että laissa annetaan mahdollisuus mallisarjan puitteissa jopa muutoskatsastuksella hyväksyä moinen juttu.. Eli senmukaan AKEn poikkeusluvalla tuo temppu ei välttämättä olis edes mahdoton toteutettava. Kantavuuksien ja kokonaispainon kanssa tuossa ilmeisesti tulee ne kaikkein suurimman ongelmat, mutta uskoakseni ne ovat mahdollisia toteuttaa ja saada jopa kilvitettyäkin.
Ei muuta ku onnea yritykseen. Ja sinne AKEn puhelimeen soittamisen vastapainoksi kannattaa laittaa sinne tekniseen neuvontaan ja etenkin muutoslupia käsittelevälle puolelle kysymys suoraan sähköpostilla. Kun juttuun vielä liittää hyvän teknisen selostuksen, niin luulen, että ne jo siinä vaiheessa vastaavat, jotta onko muutos ylipäänsä mahdollinen toteuttaa ja kannattaako poikkeuslupaa edes anoa.
*******
Kaiken maailman pullat, mössöt ja sörsselit maistuvat myös Nallen suussa. Mutta niitä se ei kaipaa. Juuri niistä se lihoo.
www.nalle-offroad.com