No nythän jos asiaa ajatellaan sillai ajatuksella, niin eihän se nyt suinkaan jousen pituudesta (eli korotuksesta) ole kiinni, ottaako rengas kiinni lokariin!
Katsotaanpas:
Jousi nro 1: pituus ajokorkeudessa vaikkapa 50 cm, sisäänjoustossa 30cm. Rengas ottaa kiinni lokariin.
Jousi nro 2: pituus ajokorkeudessa vaikkapa 60 cm (korottaa siis n. 4"), sisäänjoustossa 30cm.
Kas kummaa, korotuksesta huolimatta ottaa rengas lokariin. Kysymys on siis jousen kyvystä joustaa, ei niinkään sen pituudesta/korottavuudesta. Jousten joustamista rajoittavat toimenpiteet/tekijät on sitten taas toinen tarina...
Renkaan raapiminen sisälokariin on sen sijaan pääsääntöisesti vanteen et-ongelma.
Mun entisessä LJ:ssä oli 4" Iron Man-jouset ja 35x16/15 Boggerit, eikä ottaneet kiinni lokarin reunaan, koska auton paino ei riittänyt painamaan jousia "pohjaan". Sisälokarin kiilloitti takana.
Nyt RJ:ssä tällä hetkellä täysin vakioalusta ja 33x13.5/15" LTB:t. Edessä avarrettu kaarta koko matkalta noin 4 cm, eikä ota kiinni. Takakaari vielä vakio ja rengas hipoo lokarin reunaan sisäänjoustossa, sen sijaan sisälokariin ei ota 10" et -44 vanteella.
|