Näytä yksittäinen viesti
  #10  
Vanha 02.03.2008, 15:32
JariJ JariJ ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 01.03.08
Sijainti: Tuusula, Finland.
Viestit: 37
Perusasetus

Terve TimoV !

Nyt tämä menee mielenkiintoiseksi,kerron kohta. Ostin Workshop Manualin ( vm 1986-1989 all petrol and diesel models) Alfamer Oy:stä,lienee oikea ?. Olen yrittänyt ymmärtää Lontoon murretta ja perehtyä asiaan ja tänään tein kirjan mukaan joitain testejä,jotka mielestäni ymmärsin miten ne suoritetaan. Bensan paineita en päässyt mittaamaan,sillä ilmeisesti mittari, jota olin ajatellut käyttää oli jäännyt työpaikalle. Yritin löytää myös sen ECU:n maadoituksen oik.puolimmaisesta lohkosta,lohkon takaosaan melko alhaalle tuli johto pultinkannan alle, oletin että se voisi olla ko.johto, kun muutakaan en nähnyt.Paikka oli tosi hankala ja en alkanut johtoa irroittamaan, vaan kokeilin,että se oli kunnolla kiinni, tosin öljyä ja muuta mömmöä oli aika paljon päällä.
Kirjan mukaan tein sseuraavat testit; ECU supply, tulos 12,4 V ( OK ), Cranking signal, tulos 9,2 V ( OK ), Speed Signal, tulos 9,2 V ( OK ), AirFlow Meter, tulos nastat 6-8 361 ohm, nastat 6-9 560 ohm, nastat 8-9 201 ohm, kaikki ( OK ), Water Temperature Sensor ( + 1 C ) tulos 6,2 kohm ( OK ? ), Air Temperature Sensor, tulos ( +1 C ) 5,98 kohm ( OK ? ), Throttle Potentiometer, vihreän ja kelt.johdon välinen jännite 4,3 V ( OK ), vihreän ja punaisen johdon välinen jännite 0,33 V ( OK ), kun avasin Trottlea jännite nousi 3,1 V, kirja antaa 4,5 V.Ilmeisesti ei OK ?, Fuel Pump Contacts, ilmamäärämitt.läppä suljettuna, tulos 0 V ( OK ), läppä auki, tulos 12,2 V ( OK ).

Throttle potentiometriä mittaessani alkoi kuulua naksuntaa,jonka oletin olevan suuttimilta tuleva ääni. Kokeilin startata ja auto pärähti käyntiin. Moottori kävi n. kolme minuuttia ja sammui kun kierroksia antaessani palutin takaisin tyhjäkäynnille. Sen jälkeen auto ei enää startattunut, pari kertaa hörähti nopeasti,mutta ei käynnistynyt.
Vaihdoin uudet tulpat ( vanhat olivat aivan mustat ) ja yritin käynnistää uudelleen, ei käynnisty. Kerran hörähti nopeasti,mutta siinä kaikki.Otin tulpan pois ja testasin, kipinä tuli.

Tein testejä uudelleen ja mielestäni kaikki olivat samoin kuin 1. kerralla. Kerran Over Run relettä irrottaessani oli sytytysvirta päällä kuului releestä selvä naksunta sitä takaisin laittaessani,mutta samaa ääntä en ole sen jälkeen
kuullut kun auto 3 min. käynnin jälkeen sammui. Mielestäni suuttimet naksuvat kun ECU:n johto on kytketty ja sytytysvirta on päällä ja vivustoa liikutetaan. Voiko tuon Over Run releen sekä siihen liittyvän Vacuum Switchin poistaa kokonaan järjestelmästä ?.

Ilmamäärämittarin jalassa on kiinni Power Resistor Pack, siitä ja sen toiminnasta en ole löytänyt kirjasta muuta tietoa kuin, että jos se ei toimi on se vaihdettava. Mikä mahtaa olla sen toiminto,johdot kun menevät sähkökaavion mukaaan ruiskusuuttimille ?.

t. Tumpelo = JariJ
Vastaa lainaten