Tervehdys!
Onkos tossa 1,9 volkkarissa kruunupultin kiristysmomentti jotakin järisyttävän suurta, niinkuin noissa 2,4 LT:n koneissa. Niissähän koneita paukkuu just tuon kruunupultin jäämisestä löysälle. Oliskohan LT:ssä momentti jotakin noin 350-400 Nm. Sama vika vaivaa noita Lantikan TDI 200-300 koneita, joissa myös ihan älytön kiristysmomentti.
No, jos korjaamoäijä ei ole tuota tiennyt, on se melko paha kämmi. Mutta kyllä minä näen, että auton omistajallakin on joku vastuu maksamisesta, sillä samalla tehdään myös muuta remppaa. Ehkä kansi koneistetaan, vaihdetaan vesipumppu ym. joka pitäisi mennä omistajan piikkiin. Riippuu vielä siitä, että haluaako jatkossa käyttää korjaajan palveluita vai ei. Ja onko kyseessä naapurin äijä tai joku sukulainen. Kaikki vaikuttaa kaikkeen ja laiha lohtu on parempi kuin llihavanpuoleinen riita. Muutama satanen loppuviimeksi on pieni raha nykymaailmassa.
Ja noi maksuthan menee niin, että asiakkaan on maksettava saamansa lasku eräpäivään mennessä vaikka tuotteessa olisi valittamista. Valitusprosessi on ihan eri juttu sitten. Yleinen käytäntöhän on se, ettei laskua makseta jos tuotteessa on havaittu vikaa, mutta menettely on laiton. Tosin joiltakin voi olla vaikeaa saada mitään hyvitystä takaisin jos lasku on maksettu, mutta lainsäädännöllisesti asia nyt vain on näin.
TT
|