Näytä yksittäinen viesti
  #38  
Vanha 21.02.2008, 14:38
JF JF ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 14.11.03
Sijainti: Espoo
Viestit: 1.786
Perusasetus

Itse asiassa tuon kaksoilevypaketin yhteydessä tuli mitattua prässillä Toyotan alkuperäinen 3B-koneen hyvin vähän käytetty asetelma. Prässissä oli siis aika tarkka puristusvoimaa tonneina ilmoittava painemittari, eli saatiin käyrä puristusvoimasta suhteessa liikkeeseen kun samalla oli heittokello kertomassa kuinka paljon asetelma oli kulloinkin liikkunut alkutilasta.

Olen kyllä jo pariin otteeseen aiemminkin tästä kirjoitellut, mutta näissä moderneissa asetelmissa kun on lautasjousi, niin puristusvoima pysyy samana vaikka liike muuttuukin. Hienosti sanottuna jousivakio on degressiivinen. Tätä on ehkä hankala mieltää, mutta käytännössä tilanne on sellainen, että riippumatta siitä onko levy uusi vai kulunut (eli ohuempi) pysyy kytkimen välityskyky samana, koska puristusvoima ei muutu. Myös kytkinpolkimen alas puristamisen vaatima voima pysyy siten vakiona riippumatta "ottaako" kytkin vai ei, eli on mukavampi käytellä.

Eli lopputulos on, että moderneja asetelmia ei saa ottamaan paremmin vaikka miten sorvailisi pintoja. Vanhat, kierrejouselliset ovat sitten asia erikseen (niissä F = -kx eli ovat lineaarisia jousivakioltaan).

3B:n asetelmassa oli liikevaraa vakiolla puristusvoimalla kuitenkin niin paljon, että se riittää hyvin kahden kytkinlevyn kulumisvarojen mitalle.

Vastaa lainaten