
13.02.2008, 00:06
|
Veteraani
|
|
Rekisteröitynyt: 13.01.03
Sijainti: Kyrsälä
Viestit: 1.059
|
|
Lainaus:
quote:
Lainaus:
quote:
Lainaus:
quote:
Kyllä täällä on väkeä joita ihan oikeesti kiinnostaa miksi yksi kisa ei voi olla mukana muidenkin hienojen kisojen cupissa ?
*press play on the tape*
http://pohojanmaanoffroad.fi/foorumi
|
Mikkelistä kuultuna homma tyssäsi lopullisesti kahteen asiaan..
1. Cup järjestäjien vaatimus ottaa mukaan max. 100 autoa. Mikkelin ehdotus max. 80 autoa.
2. Cup järjestäjät ei hyväksyneet vaatimusta, että protoluokassa hydrauliohjaus olisi sallittu.
siinäpä ne.
|
Tämä on osa asiaa, mutta ei ihan kaikki. Joko mylliksellä ei ole kaikki tiedossa tai sitten oma näkemys vaikuttaa, niinkuin yleensäkin, ja niin varmaan mullakin, yritän kuitenkin selostaa asiaa objektiivisesti.
Taustaksi sen verran että CUP aidosti halusi Merrasmäen kisan mukaan CUP:iin, kilpailusarjalle olisi tietysti eduksi että kilpailujen määrä hieman kasvaisi ja Mikkelin kisan maastot on hyvät ja Maasturistit kisajärjestäjinä kokeneita.
CUP-sääntöjen hengen ja kirjaimen noudattaminen oli tietysti tavoitteena, vaikka CUP-säännöt antavatkin kilpailuille mahdollisuuden lisäyksiin ja poikkeuksiin, niin ei ole suotavaa että mitä tahansa kohtaa säännöistä säädetään kilpailusta toiseen.
Oleellisimmat turvallisuusjutut ja luokkien teknisiin märäyksiin liittyvät jutut on varmaan kaikkein "pyhimpiä", eikä muutenkaan ole suotavaa muutta ajotain muuttamisen ilosta, kilpailukohtaisiin sääntöpoikkeuksiin ja -muutoksiin tulisi olla aina perusteltu "pakottava" syy.
Jokainen kilpailu saa tietysti ajattaa CUP-luokkien lisäksi mitä haluaa (safarisuunnistus, mönkkärit, kuorma-autot tai mitä vaan, kunhan ne eivät enempäänsä vaikuta CUP-luokkiin).
Noista kahdesta mylliksen mainitsemasta asiasta keskusteltiin, ja ekan suhteen olis varmaan päästy ratkaisuun vaikka priorisoimalla osallistujia CUP-tilanteen mukaan. ESIMERKIKSI (=yx ajatus, aiheesta ei juteltu niin paljon että vaihtoehtoja olis enemmän kuutioitu) siten että kunkin luokan 15 parasta ennen tätä viimeistä kisaa pääsee mukaan jos haluaa, loput sitten miten kisan järjestäjä parhaaksi näkee, esim. ilmoittautumisjärjestyksessä.
Max 80 osallistujaa kauden viimeisessä kisassa olis varmaan tehnyt tiukkaa, mutta olispa voitu nähdä sekin että katsastuksen portilla jonotetaan peruutuspaikkoja... :-)
Toiseen homma olis voinut kaatuakin, ellei Finland Trophy olisi halunnut omia luokkia omilla säännöillä, tuo hutikkaohjaus nähtiin CUP-komiteassa niin isoksi asiaksi CUP-luokkien sääntöjen turvallisuuspykälien kannalta kun jokaisessa kisassa on enemmän tai vähemmän siirtymiä yleisillä teillä muun liikenteen seassa.
Punakilvilläkin autojen pitää olla ainakin teoriassa tieliikennekelpoisia, ja hydrauliohjaus (autoissa siis, työkoneet erikseen) ei teoriassakaan ole katulaillinen, ja tällaisia autoja olisi kuitenkin ollut vain muutama.
En väitä että tämä CUP-komitean näkemys on ainoa oikea, mutta noin yleisesti ei sääntöjä voi alkaa jokaista varten räätälöimään tai sitten luokkajako menettään vähän merkitystään. Aiheesta hydrauliohjaus on oiva topikki erikseen, kannattaa jatkaa siellä. CUP-komitea on seurannut tätä(kin) keskustelua, mutta päättänyt pitää säännöt näiltä osin ennallaan. Päätöksia voidaan tietty harkita uudelleenkin, mutta en usko että tällaisissa asioissa linja muuttuisi kovinkaan helposti.
Vimeiseksi jääneessä puhelinkeskustelussa oli myös esillä näitä kahta painavampi syy Finland Trophy kisan pysyä poissa CUP:ista. Tämä on sinänsä luonnollinen ja ymmärrettävä syy, en sitä tässä halua kuitenkaan tuoda esille kun se on tämän kisan oma ajo-alueisiin liittyvä juttu.
Tässä ja muissa Finland Trophyn CUP-asemaa koskeneissa suorissa keskusteluissa oli mukana http://www.maasturistitry.fi/TROETU.HTML ja http://www.4x4cup.com/index.php?sivu=yhteyshenkilot sivuilta löytyviä heppuja, ja ainakin CUP-komitea käsitteli asiaa keskenään, jäin sellaiseen käsitykseen että Maasturistit olisivat tehneet samoin.
Jospa tuossa tuli oleellisin aiheesta? Sitten vielä hieman yleisemmin, kun ei ole tullut offipalstalle viimeaikoina kovin paljon runoiltua, avautumista muutaman erillisen seikan yhteisvaikutuksesta.
Suunnistus on lajina kasvanut todella vauhdilla, kilpailijamäärät ovat kasvaneet huimasti.
CUP-sarja yhtenäisine sääntöineen on takuulla vaikuttanut kehitykseen positiivisesti, ja sekä lajille että harrastajille olisi eduksi että puhalletaan (kusemista enemmän) siihen yhteiseen hiileen. Eri henkilöiden kesken on varmasti näkemyseroja, eikä kaikkien suunnistuksen enemmän tai vähemmän liittyvien kisojen tosiaankaan tarvitse pakosta olla CUP-kisoja.
Näkemyseroja siis on ja pitääkin olla, mutta jonkin yhteisen isomman asian eteen pitää yleensä tehdä kompromissejä. Homman hyvyys tai huonous ratkeaa (isoilta?) osin sillä miten hyviä nuo kompromissit ja muut päätökset ovat kokonaisuuden kannalta.
-Paavo
"There are only 10 types of people in the world: Those who understand binary, and those who don't."
|
Et ole ajatellut pyrkiä eduskuntaan, nimittäin olis ainesta.
|