Junde kirjoitti;
AKK:ssa tosin mielellään antaisivat lajiryhmän (tai siis nyt työryhmän) jollekkin yhdistykselle josta löytyisi innokkaampia vetäjiä! Tarkoitan siis toimintaa kuten kiihdytysautoilun hoitaa FHRA ja taloudellisuus ajot sekä autosuunnistuksen Autoliitto!
Nämä yhdistykset sitten ovat suoraan AKK:n alaisuudessa joten kaikki FIAn säännöt ja sitä kautta AKKn säännöt sitovat myös FHRAta. Jos nyt esimerkiksi perustettaisiin FORD (Finnish OffRoad Drivers)jonka jäseniksi kaikki kilpaa ajavat offarit liittyisivät niin tämä yhdistys voisi ottaa säännöt hoitaakseen. Ainoa muutos olisi se että nyt olisi välissä taas yksi rahastava taho, elleivät sitten kaikki nyt olemassa olevat seurat lopettaisi toimintaansa.
Mikään ei tosiasiassa kuitenkaan muuttuisi puhuttaessa kypärä, turvavyö tai kaarisääntöjen muuttamisesta sillä näiden säännöt tulee noudattaa FIAn linjaa! Turvakaarista toki varmasti saisi tehdä uudet mallit ja lujuuslaskelmat mutta en usko että mitään järisyttäviä muutoksia pystyisi kehittämään! Jos jollakulla on intoa piirtää ja tehdä lujuus/kuormitus laskelmat jostakin kaarivaihtoehdosta joka on sopivampi OffRoadiin, niin siitä vaan. Lupaan ajaa muutokset sääntökirjaan.
Niin ja hauskinta tässä hommassa on se kun porukka kehuu kuinka suunnstuksessa ei tarvitse olla hyväksyttyä kypärää, niin tosiasia on se että kun ensimmäinen auto kaatuu ja syttyy palamaan siten että kuljettaja loukkaantuu (polttaa esimerkikisi kasvonsa), joutuu onnettomuuden tutkinnassa kilpailun järjestäjä rosikseen koska on hyväksynyt kattojärjestön sääntöjen vastaisen kypärän. Sillä ei ole mitään merkitystä että laji ei ole AKKn sääntökirjassa tai että vammat eivät suoraan johdu hyväksymättömästä kypärästä. Kaikki suomessa ajettavat autokilpailut tapahtuvat AKKn alaisuudessa ja tällöin yleiset säännöt koskevat myös niitä.
===========================
Vaikka Fordilla ajankin niin FORD:ia (Finnish OffRoad Drivers) ei kannata perustaa koska se ei todellakaan toisi mitään lajin kehittämieen. Offiin erikoisseuroja ja offiakin harrastavia AKK:n jäsenseuroja on jo muutenkin aivan tarpeeksi. Vaikka meillä jo onkin AKK:n ansiokasta työtä tekevä lajityöryhmä niin joku paremmin toimiva keskusteluyhteys lajia harrastavien yhdistysten välillä voisi kyllä olla ihan asiaa, mutta siihen taas ei uutta järjestöä tarvita. Saatais edes ne vanhat joskus pitkäveteisetkin lajiparlamentitkin takaisin. Olis varmaan parempi kuin nykyinen tilanne jossa asioista ei taideta keskustella kuin kisapaikoilla (jos sielläkään) ja netissä vai onko jokin tieto jäänyt meille (TapUA) tulematta kun ei trialkisoja pariin vuoteen ole järkätty ?? :-((
Jotta ei tulis väärää käsitystä noista Junden mainitsemista yhdistyksistä niin FHRA on tasavertainen AKK:n jäsenjärjestö kuten muutkin jäsenseurat, mutta Autoliitto ei järjestönä ole AKK:n jäsen, ainoastaan muutamat paikalliset AL-osastot!
AKK ja Autoliito solmivat loppuvuodesta 2007 yhteistyösopimuksen, jossa autoslalomin (ei autosuunnistus), tasanopeusajon ja taloudellisuusajon kilpailutoimintojen hallinnointi- ja järjestämisoikeudet siirtyvät Autoliitolle! (autoslalom ollut jo muutaman vuoden) Siirto johtuu siitä, että ko. kisatoiminta ei ole pitkään aikaan juurikaan AKK:n ihmisiä kiinnostanut osanottajien vähyyden ja ei niin sporttisen luonteen takia!! Sama suhtautuminen, kuten Junde tuolla viittasi, vaivaa valitettavasti myös Offia eikä välttämättä johdu mitenkään työryhmästä!!
AKK:n säännöt pätevät siis kaikissa FIA-lajeissa, ei nyt sentään kaikissa autokilpailuissa, niitä kun on sellaisiakin joista FIA ei ole kiinnostunut kuten ainakin toistaiseksi tuo paljon parjattu/kehuttu offroad-suunnistu.
Mitä tulee turvallisuusvaatimuksiin niin olen kyllä Junden kanssa samaa mieltä siitä että kannattaisi näissä ulkopuolisissakin lajeissa noudattaa (vaikka ei olekkaan pakko) FIA:n ja AKK:n sääntöjä! Tosta Junden esimerkistä en ole samaa mieltä sillä olipa kyse FIA-hyväksytystä avokypärästä tai mopokypärästä niin kumpikaan ei suojaa palotilanteessa kasvoja!! Sitä vastoin kumpikin kypärä kyllä suojaa päätä kolhuilta! Ei taatusti satu yhtä paljon kypärä päässä (vaikka vain laskettelu) kuin ilman kypärää jos pää kopsahtaa kaareen tai ovipylvääseen auton heilahtaessa tai kaatuessa!
Tuo rosikseen joutuminen on ehkä hiukka dramaattisesti sanottu, mutta kyllähän kisajärjestäjä voi aika hankalassa asemassa vakavassa onnettomuustilanteessa olla jos ei ole turvallisuutta kunnolla hoitanut ja valvonut. Kyllä kisan huviluvassa tietyt ehdot turvallisuusasioillekin asetetaan, vaikka eivät välttämättä FIA/AKK:n turvamääräyksiä noudattelisikaan. Eikä niitä, siis FIA/AKK-määräyksiä missään laissa toki mainita tai tapahtumien järjestämisessä vaadita jollei kyse ole autourheilusta. Offiahan ei sellaiseksi välttämättä kaikilta osin lasketa kun ei ole nopeuskisasta kyse tai ei ole AKK:n lajireviiriin kuuluvaa toimintaa!
Ei ole tosiaankaan merkitystä sillä oliko kyse AKK:n alaisesta autourheiliutilaisuudesta tai autoilutapahtumasta (offisuunnistus) niin onnettomuustilanteessa tiedotusvälineet mässäilevät lööpeissä autourheiluonnettomuudella!
Jotta siis saisimme tulevaisuudessa harrastaa tätä meille kaikille niin "rakasta" OffRoadiamme niin koitetaan tehdä kisoista (niin trial-kuin suunnistus) entistäkin turvallisempia ja yleisöllekin mielenkiintoisempia.
Rakentavalla yhteistyöllä tulevaisuuteen
Inhorealisti
|