Sain uudet Dobinssonnin jouset eilen tallille asti. Spämmään muutamalla kuvalla:
Ehjän orggisjousen rakenne näkyy tästä sivukuvasta: norra, kaksi lehteä ja alimmaisena kaksi eri mittaista, melko suoraa kuormalehteä:
Vähän vertailua vanhan ja uuden välillä, puolin toisin. Dobinssonin uusi jousipakka on selvästi originaalipakkaa painavampi. Uusissa jousissa on viisi lehteä vanhan kolmen lehden sijasta.
Kuten kuvista näkyy, ei jousipakkojen silmukoissa ole korkeuseroa kuin vajaa tuuma. Mainostettu vajaan parin tuuman korottavuus taitaa tulla osin jäykemmästä rakenteesta. Orggisjouset on ainakin niin nöyrät, että painuvat reippaasti, vaikka lavalla ei ole kuormaa.
Kuormalehdet vertailukuvassa edestä päin...
...ja taka-osasta:
Uusissa jousissa on erona orggispakkaan apunorra ja yksi lisälehti. Originaalit on maanneet kuormalehden varassa jo aika ahkerasti, mikä näkyy kurattomasta kohdasta pidemmän kuormalehden ja alimman varsinaisen jousilehden välistä.
Saa nyt nähdä, miten jäykät nämä uudet on. Eiköhän ne muutamassa kuukaudessa ala asettua, kun kumminkin ajetaan kaikenlaista painavaa. Saahan noista vähentää tarvittaessa jonkin lehden ja ehkä kääntää kuormalehden nurin päin tms. jos jäävät liian jäykiksi.
Trac barin korvakkeet pillittelin levystä myös, mutta niistä myöhemmin. Pusliksi siihen tulee orggisjousien takapään kumipuslat hieman sisäpäistään kavennettuina. Kokeilin niiden joustavuutta laittamalla riipukkeen kiinni ruustukkiin ja puslilla vanhan norran silmukka siihen. Kohtalaisen hyvin sallii kääntymisen sivulle vakiolevyisenäkin, mutta kavennan puslia hieman, niin tulee vielä joustavampi.
Offipalsta.com - sinne ne webwheelerit menneet on