No se, mitä panssarimateriaalilta yleensä kaivataan on suuri myötölujuus. Lujemmasta tavarasta saa ohuemmat eli kevyemmät panssarit, jotka silti kestää. Silloin voi myös halutessaan suunnitella esim. pohjapanssarin niin, että se saa jonkin verran taipuakin kun kosla on kannon nokassa. Kunhan myötöraja ei ylity, panssari palautuu alkuperäiseen muotoonsa jälkeenpäin. Lujat teräkset ovat siis huomattavasti "jousimaisempia" kuin tavalliset rakenneteräkset.
Kulutusteräksen varsinaisilla kulutusominaisuuksilla ei ole maasturikäytössä mitään virkaa. Tähänhän vetoavat monet kulutusterästen käyttöä turhana pitävät, tässäkin ketjussa. Suuri kovuus tosin auttaa kivien yli liukumista, mutta muutkin lujat teräkset ovat normaalia rakenneterästä kovempia.
Kulutusterästen käytön tärkein syy (ainakin allekirjoittaneelle) on se, että ne ovat yleensä kaikkein helpoimmin ja halvimmalla saatavia lujia teräksiä. Varsinkin paksumpia levyjä löytyy kaikenmaailman kauha- ja lavapajoilta, pillariukkojen hallin takaa ja monilta kauppiailta. Jotain ultralujia rakenneteräksiä ei läheskään joka kylältä saa ollenkaan. Tietty jos sattuu olemaan nosturitehtaalla töissä, niin asia voi olla toisin.
Lisäksi kulutusteräkset ovat oikeasti todella lujia. Esim. 400 -luokan kulutusterästen myötölujuudeksi ilmoitetaan ylesisesti 1000 MPa. Samaan yltävät vain kaikkein lujimmat uudet rakenneteräkset. Tuolla lujuudella 3 mm levy vastaa käytännössä aika tarkkaan 5 mm rakenneteräslevyä.
Eli kyllä muutkin lujat teräkset käyvät yhtä hyvin, mutta käytännön saatavuudessa kulutusteräkset ovat omaa luokkaansa.
- Mise
|