olen edelleen vahvasti telttailun kannalla. toki hotellilla, mökillä tai kotimajoituksella on puolensa. kaikkea on tullu kokeiltua; perunapellossa yöpymisestä viiden tähden hotelliin moskovassa. muurmanskissa olin kerran jopa putkassa pötköttelemässä. olen tehnyt venäjälle useita retkiä (myös perheen / lasten kanssa) maastopyörällä, retkipyörällä, kajakilla, moottorikelkalla, maastoautolla, perus perhe autolla ja yleisillä kulkuneuvoilla. enemmän oon yöpynyt teltassa kuin muussa majoituksessa.
kunnon pulassa en oo ollu ikinä. toki tämäkin on toleranssi kysymys. esim kerran vienan merellä saaressa aamukusella huomasin että nousuvesi oli vienyt kajakin ja kaikki vehkeet..... se tosin oli omaa tietämättömyyttä eikä mitään muuta. toki itsensä saa kuseen heti viipurin torilla jos oikein haluaa.
autolla ja perheen kanssa liikuttaessa känniääliö ongelmakaan ei pääse yllättämään. toki on sanottava että on parisuhteen kannalta virkistävää olla paikallisten maksullisten naisten kotona kiskomassa vodkaa kun oma vaimo komppaa taustalla.....
jos matka suuntautuu suistamoon / laatokan itäpuolelle, on siitä melko lyhyt pisto etelään aunuksen alueelle tai itää kohti petroskoihin, karjalan pääkaupunkiin. petroskoissa toki suosittelen hotellimajoitusta, teltan sijaan. sitten jos petroskoihin asti eksyy niin kannattaa ehdottomasti ajaa äänisen länsilaitaa alas vepsäläiskyliin ja ylittää syväri. ylityksen jälkeen tullaan syvärin vartta (tällä välillä ei oo paljoakaan näkemistä) takaisin laatokalle. laatokan itälaitaa takaisin sortavalaan ja siitä kannasta pitkin vaikkapa vaalimaalle. tähän kun varaa sellasen 10 päivää niin hyvä tulee.
sotapaikkoja on laatokan molemmin puolin. idässä esim saarimäen taistelun (suurmäki, saarimäki, siiranmäki)muistomerkillä on vanha venäläinen pansaari ja bunkkerit. lännessä esim äyräpään muistomerkki. jos tykkää poiketa luostareissa niin niitä löytyy; syväriltä sekä valamo ja konevitsa laatokalta. muutamia museoitakin löytyy, kirkkaimpana tähtenä kizhi äänisellä. itse laivamatka kizhille on jo hauska. venäläiset kun ovat risteyttäneet avaruusaluksen ja laivan ja on saatu komet merkkinen kantosiipialus.
molemmat lehtipuun venäjän oppaat hankintaan. lisäksi paikallinen auto atlas / atlakset tai muuta karttaa olis hyvä olla.
|