Kiertyminen taitaa olla syynä myös katkoihin. Minulla on tuossa mazda-rangerissa kaksi kuormalehteä takapakoissa, alinna lyhyt ja ylempi kuormalati on n. puoliväliin pakkaa pakan etuosassa ja vajaa puolivälin takaosassa. Kuormalehdet on olleet aina kutakuinkin aivan suorat ja estävät siten vain yli taipumista. Jousen progressio kasvaa reilusti lähestyttäessä maksimi sisäänjoustoa. Kun kuormalati alkaa kantaa koko mitaltaan, on joustoa jäljellä silmämääräisesti n. 6cm, sitten ottaa tukea pohjaanlyöntikumilla. On tullut noita jousia seurattua, kun on lastattu tonnin juureskuormia lavalle.
Napsahti sitten norra poikki jäykkänä pysyvän kohdan rajalta, eli puristavan tallan reunalta. Tuostahan se ei kovin paljon voi taipua liiasta sisäänjoustosta johtuen. Kun jousi on pohjaanlyöntikumia myöten sisässä, on jyrkin taivutus siinä, mihin pidempi kuormalehti loppuu.
Kuvan katkokohdasta lati pääsee käsittääkseni taipumaan reilummin vain, jos akseli pääsee kiertymään. Peruuttaen ja samalla kääntäen neliveto kytketttynä akseli on jyskyttänyt, hypyttänyt, välillä aika pahastikin. Ilmeisesti silloin se kiertyy ensin jousen antaessa periksi ja kun sisäkurvin puolen pyörän pito viimein loppuu, purkautuu jousen S-mutka pyörän sutaistessa tyhjää. Tätä jyskytystä ei juuri esiinny suoraan peruuttaessa eikä ollenkaan eteen päin kaartaessa.
Pakan rakenne ja akselin sijainti suhteessa pakkaan näyttää siltä, että peruutussuuntaan kiertyminen on todennäköisesti helpompaa. Kuormalati tukee muita lehtiä akselin kiertyessä nopeammin eteenpäin ajettaessa (pinioni nousee) kuin peruuttaessa, koska tyhjää väliä on enemmän kuormalatin takapäässä ja pakasta on yli puolet akselin takana.
Offipalsta.com - sinne ne webwheelerit menneet on