Murroksia on kahta eri mittaa samoin kuin napalukkoja. Mulla oli 1978 vuosimallissa sellaset pitkät murrokset joiden kanssa oli ne pidemmät napalukot. Ero on 10mm. Lyhyet on niitä yleisimpiä ja ne on kait kaikissa hj,hilux,lj jne. Pitkät lienee vain joissain bertoissa about vuosien 76-79 välissä?
Pidempi vetari on se pitkänpuolen kun vertaillaan bj ja hj akselia.
Hj navat siis käy suoraan berttaan. Ongelma voi tulla jos on vanha bj niin kääntövarsien pulttijako voi olla eri. Tosin siihen voi laittaa hjn kääntövarret mutta sitten raidetangon päiden kartiot on erilaiset ja hjn vakio raidetanko on taas bjn akseleihin liian pitkä. Uudemmissa bertoissa joissa sama pulttijako kuin hjssa lienee kartiot samat? Samoin ohjaussimpukalta tulevan tangon kartio ei ehkä passaa hjn raidetangon päässä olevaan jos semmoset sinne on vaihdettu.
Tässä vaan nopeesti muutama juttu joiden kanssa voi tulla ongelmia jos on tietty vuosimalli bertasta. Tai ei näissä mitään ongelmia mutta voi joutua vaan vähän enemmän rakentelemaan. Toi raidetanko nyt kannattaa heti teettää jytkystä maskusta sorvarilla niin ei tarvii sitä enään ikinä ajatella samoin kuin simpukalta tuleva tanko.
|