Rasvanippoihin vaseliinia. Rasvanippoja pitäis olla molemmissa kardaaneissa 3kpl (ristikot ja liuku), lisäksi ohjauksen pallonivelissä mahdollisesti. Itse olen laittanut nipat sellaisiin palloniveliin joissa niitä ei tehtaan jäljiltä ole, myös taka-akselin ylätukivarren isoon palloniveleen (mutta tämä menee jo ehkä hätävarjelun liioitelun puolelle).
Päävaihteistoon atf:ää, dextron II, esim TB:n fluid D. Jakolootaan peräöljyä (GL5/hypoid, älä sekoita vaihteistoöljyyn GL4), ja samaa tavaraa tietysti myös etu- ja takaperään. Etunapoihin peräöljyä, tai jos haluaa hifistellä (tai huonot tiivisteet ja öljy valuu ulos) niin sitä lantikan erikoisrasvaa (jota saa asiallisista kaupoista, mm. jo aiemmin mainittu offroadpaja.fi, suosittelen). Tehostajaan atf:ää.
Paljon sun rangella on ajettu? Pienet voimansiirron äänet on normaaleja, radiota isommalle vaan... :-)
Mulla oli -88 rakkineessa 360 tuhatta ajettu jakis, joka vinkui jo aika kovaa, mutta toimi silti OK, eikä öljyn seassa ollut koskaan mitään ihmeellisempää (mutta öljynvaihtovälit oli kilometreissä mitattuna aika lyhyitä viimeisen muutaman vuotta). Radiota ei ollut joten sitä pitä vaan kuunnella, maastossa ei häirinnyt mutta pidemmillä siirtymillä sen huomasi selvästi, vaikka ajaessa oli muutenkin mekkalaa ihan kotitarpeiksi.
Vaihteistossa on sitten kans öljynsuodatin, vaihtoväli muistaakseni 40tkm (voin muistaa väärinkin), jos sulla ei ole tietoa milloin se on vaihdettu niin kannattais harkita vaihtamista. Vaihteiston alla olevan rungon keskipalkkki pitää irroittaa (jos on ahdas laittaa takaisin paikalleeen niin runkopalkkien väliä voi hieman levittää vaikka soppelilla tunkilla, esim. ruottin armeijan veivattava on mainio tähänkin hommaan vaikka painaakin vähän). Kannattaa otaa sellainen satsi jossa on suodattimen lisäksi sen o-renkaat (2kpl) ja öljypohjan tiiviste, niin ei tarvii kasata vanhoilla osilla.
Takajarruja kannattaa seurata kans, vanhemmuten männät alkaa jumia sylkkyihin ja jarrut saattaa jäädä vähän laahaamaan, eli lämpeneevät turhaan. Mäntien herkistely auttaa aina joksikin aikaa (½ vuotta?), kestävämpi korjaus on vaihtaa uuden männät (ja tiivisteet kans), itse otin tätä kohtaa viimeiksi rempatessa (-90 käyttörange) kunnostut takasatulat Ahosensedältä (se offroadpaja.fi), halvemmaksi tulee jos ottaa vaan osat ja kunnostaa satulat itse. Etujarrut ovat mun koskissa toimineet ongelmitta.
"There are only 10 types of people in the world: Those who understand binary, and those who don't."
|