Itse nyt joskus vähän sivuja vääntelyä kokeilleena voisin sanoa, että Aih... Sinällään kirjautumisen taakse tehtävät sivujenpäivitys jutut, eivät ole mitenkään erityisen vaikeita tehdä. Ilmeisesti olet tehnyt kyseisiä sivuja ihan wysiwyg-editorin kautta koskematta lähdekoodiin? Nuo frontpaget vaan tekee aivan kamalaa koodia, jota ei ole kovinkaan helppo ymmärtää sitten kun sinne html-"koodin" puolelle mennään editoimaan. Nuo uutisscriptit kuitenkin vaativat jo vähän ohjelmointitaitoa tai ainakin taitoa muokata valmiita scriptejä omaan käyttöön soveltuviksi.
Kuitenkin ilmeisesti haluat, saada eräänlaisen uutisscriptin tehtyä, eli kirjautumisen kautta pystyt lisäämään tekstiä esimerkiksi etusivulle kaikkien nähtäväksi, vai siten, että ainoastaan kirjautumistunnuksen omaavat pääsevät niitä lukemaan? Niin tai näin, niin on homma melkoinen, jos koskaan ei ole mitään esimerkiksi php:llä tehnyt
Yksittäisen sivun suojaus on helppo tehdä .htaccess tiedostoilla. Hakemistorakenteet vaihtelee, niin helpoimmalla pääsee jos palveluntarjoajalta löytyy juuri kyseiseen käyttöön tehdyt ohjeet/työkalut. Jollei löydy, niin rupeaa vaan hakukonetta vinguttamaan hakusanoilla .htaccess ohje. Ei mitenkään mahdottoman vaikeaa. Jos suojauksen haluaa tehdä siten, että voi useat ihmiset kaikki omilla salasanoillaan kirjautua sisään, on tämä myös mahdollista tuolla .htaccessilla.
Toinen vaihtoehto on tehdä php:llä sopiva käyttöoikeusscripti, joka hoitaa suojauksen ja estää ei halutut käyttöyritykset. Tämä on taas pykälän vaikeampaa, mutta ei mitään mahdottoman monimutkaista. Kuitenkin jos vain uutisscriptiä tarvitset, eikä ole muita muokkaajia, niin tuo .htaccess on huomattavasti helpompi ja turvallisempi tapa.
Itse uutisscriptistä, itse joskus ammoin etsin jotain helppoa ja yksinkertaista tekstiteidostopohjaista scriptiä enkä sellaista löytänyt. Ei siinä muuta kuin piti tehdä itse

Laitan tähän linkkinä paketin mahdollisimman paljon yksinkertaistettuun uutisscripti versioon. Eli siirretään tiedostot palvelimelle sopiviin hakemistoihin, muutetaan asetukset.php tiedostosta polku oikeaksi, uutiset.txt tiedosto chmodataan vaikka 666:lla. Juuressa oleva index.php tiedosto on esimerkki siitä kuinka tuota käytetään yksinkertaisimmillaan.
Miltä näyttää uutisnäkymä tässä esimerkissä:
http://www.ruijanpallas.com/uutisscripti/
Miten uutisia lisätään/poistetaan:
http://www.ruijanpallas.com/uutisscripti/yllapito/
"koodit":
http://www.ruijanpallas.com/uutisscr...tisscripti.zip
Kuten varmaan aika nopeasti huomaat, ei kyseisiä uutisjuttuja määrättömän yksinkertaisesti voida tehdä. Yleensä mulla on vielä käytössä näissä FCKeditor. FCKeditor on helkutillinen javascript kökkale, joka mahdollistaa uutisten wysiwyg-editoinnin ja kuvien uploadaamisen yms. Se on taas sitten ihan oma urakkansa sen nätisti asentelu. Lisäksi tuossa esimerkissä on vedetty vähän enemmänkin kuin rimaa hipoen muutamat jutut, mutta ei mitään kriittistä kuitenkaan. Tärkein tiedosto on uutiset.php, jossa on uutiset luokka, jota käyttämällä kaikki editoinnit tehdään. Muistetaan, että tämä on kuitenkin vain esimerkki.
Ei muuta kuin hyvää php:n opettelua vaan