Niin, usein se menee niin, että kun viimeinen kiristys on ilmoitettu asteina on pulti venyvää mallia...
Useimmiten venyvät pultit voi käyttää uudelleen, ehtona tuohon on tietenkin se, että ne ei ole venyneet liikaa eli valmistaja antaa usein toleranssit missä pulttien tulee olla ja kun mitta ei täsmää niin pultit vaihtoon...
jokin aika sitten mittailin lombardinin 2 pyttyisen dieselin pultteja ja ne oli nipin napin valmistajan antaman mitan rajoissa ja läjäsin kannen vanhoilla pulteilla ja onhan tuo kestänyt kuten moni muukin (esim. hilux ym.) remontti joka on tullut tehtyä uusimatta venyviä pultteja.
Mutta nyrkkisääntönä voisi pitää, että ei ne kolmatta kiristystä kestä eli kerran ne useimmiten kestää vetää uudelleen kiinni. Kubotan 3-pyttyisen koneen kohdalla tein poikkeuksen ja vedin kannnen kolmannen kerran vanhoilla pulteilla kun pultit oli sikahintaiset varaosana, pulttiliikkeestä olisi voinut metsästää sopivia mutta vertasin pultteja uuden vastaavan mittaan ja venymää oli niin vähän, että läjäsin siksi vanhoilla, kohta selviää meneekö pahvi...
|