Lainaus:
quote:
Mitä ekologista siinä on, että täällä myydään uusia ympäristöystävällisiä autoja ja samaan aikaan jobbarit vie vanhat saastuttavat romut afrikkaan mutiaisten kiusaksi.
|
Se on juuri sitä, mitä Timo tuossa ylempänä ihan oikein totesi, eli "
Ajatelkaapas kun jokainen kiinalainen ja intialainen haluaa vastaavan elintason kuin meillä on? Tämä kivimöhkäle ei oikeasti kestä sitä.". Sama juttu on ne Kaakkois-Aasian alueen asukkien skootterit, joita pitää saada siellä kaikille. Siellähän on kauhea 2T-öljyn käry ja katku isoissa kaupungeissa. Miten paljon onkaan jobbarit roudanneet täällä ongelmajätteeksi muodostuneita vanhoja jääkaappeja jonnekin vinkuintiaan, kun siellä ei ole niin tarkkaa, mitä putkissa on täytteenä?
Lainaus:
quote:
Eikös uuden auton myyjän pitäisi auton myydessään samalla poistaa/romuttaa yksi vanha saastuttaja pois liikenteestä.
|
Sillä oli jo merkitystä liikenteen päästöjen osalta. Käytännössä siis tuon ajatuksen mukaan saisi olla myytävänä vain uusia ajamattomia pienipäästöisiä autoja. Toisaalta - vanhalla ropposella ajettaisiin sitten entistä pidempään, kun ei kaikilla ole varaa ostaa sitä uutta autoa. Pakottaa ainakin osan julkisten kulkuneuvojen asiakkaaksi. Tee-se-itse-tunari pitää tanarin liikenteessä sittenkin, ellei tule jotakin lainsäädännöllistä romutuspakkoa esim. tiettyä vanhemmille autoille tai tiukenneta päästövaatimuksia "takautuvasti" koskemaan myös vanhempaa kalustoa.
Eikös Japaniassa ollut jo joskus 80-luvulla joku systeemi, että pakollista vakuutusta tai vuosikatsastusta ei saa yli 10 vuotta vanhaan autoon? Vai koskiko se ainoastaan isoja kaupunkeja? Siellä tosin suuri osa päästöistäkin tulee.
Edittiä, väärä nappi perh...
Vähän ajavalle mutta auton tarvitsevalle on varmasti kokonaisuutena ympäristöystävällisintä pitää se nykyinen kaara kunnossa ja itsellään mahdollisimman pitkään. Hintaa sillekin tulee, mutta työllistääpä korjaamoita, ellei itse osaa. Ja itse osaaminen vähenee sitä mukaa, mitä hienompaa tekniikkaa noihin ängetään.
Offipalsta.com - sinne ne webwheelerit menneet on
Edited by - JiiPee on 07/01/2008 16:18:59