Heh, se, että löytää yhtä pienen ja huonosti heräävän ahtimen kuin ct20 on lujassa... herää ylhäällä kerralla ja siinä se sitten onkin kun käy pieneksi välittömästi, tää on nyt vaan mun mielipide kun on tullut parempiakin ahtimia kokeiltua...
Laita jokin n. 160 hv dieselin ahdin, esim. hx-35 holsetti sopivalla pakopesällä voisi olla aika hyvä.(Pakopesä voisi olla kokoa 12 tai 14 ja pakosiipi 60mm ja ahtopuoli 54-55mm). Ja tietenkin hukkaportillinen ja jos tuon haluaa mukaan todella alhaalta, tekee siihen läpän, jolla pakokaasut ohjataan vain pakopesän toiseen kanavaan (ahtimen ulkosiivelle ja läppää ohjataan painekellolla)
Vastaavan kokoinen schwizerin S2BG (250hv:n koneesta) lähti 12mm nestepäällä olevalla pumpulla ahtamaan reilusti alle 2000 kierroksen (n. 1500) ja 2000 kohdilla oli n. 0,5 bar ahtoja. Vakio syöttöpumpulla saat tuosta syöttö tapissa n. 130-140 hv:n tehon koska se taitaa olla 9mm nestepäällä, suosittelisin käyttämään pumppua pajalla ja vaikka nestepääksi ei tulisi kuin 10mm pää niin samalla kun säädin rakenetaan paremmaksi on koneen luonne muuttunut aivan erilaiseksi.... luulisin, että venekäytössä siitä olisi hyötyä.
Tuo 3000 on aika soppeli cruise kiekat moottoria ajatellen, kun ahtimena jokin oikea ahdin (kuten edellä) (arvio perustuu autossa olleeseen pataan verratessa) ja moottoria voi laulattaa vakio pumpuilla 6000 asti ja 12mm päällä olevia pumppuja voi käyttää n. 5500 kierrokseen saakka ennenkuin pumppu alkaa "ratsastamaan" ja hajoaa. Mäntien kesto on tuossa 6000-6500 tienoilla, jolloin on vaarana, että niistä katoaa helmat.Mutta "jatkuvassa ylämäessä" tuo 4000 kuulostaa järkevältä ja nuo ahtimet mitä mainitsin saavuttivat hiukan alle 3000 kierroksen 1,5 bar ahdot (rajattu siihen) .
|