Näytä yksittäinen viesti
Vanha 12.12.2007, 18:47
tjl:n Avatar
tjl tjl ei ole kirjautuneena
Veteraani++

Rekisteröitynyt: 22.07.06
Sijainti: riihimäki, .
Perusasetus

mitäänhän en mistään tiedä mutta.
työn puolesta ja jonnin verran harrastuksessakin on puikolla tullut hitsattua.

kokemuksesta voin ehdottomasti suositella kemppi minarc hitsauskonetta.
saa myös tigin tehtyä siitä mikäli haluaa, mikä tuskin on tässä tapauksessa tarpeen.
kokoja löytyy ainakin 110A, 130A, 150A.itsellä työkäytössä tuo 130A.
riittää hyvin 3,2 puikon jatkuvaan polttoon, ei tartte jäähytellä. tuo 110A riittää kyllä jos 2,5 polttelee.sen virta alue on omasta kokemuksesen perusteella 70-100A riippuen materiaalista, puikosta ja asennosta.
näissä uusissa on sisäänrakennettu muistaakseni syttymistä helpottava systeemi mikä auttaa saada syttyyn jos ei paljoa hitsaillut.pelaa myös hyvin pitkänkin roikan päässä, 50m(vai oli peräti 75m) 1,5 neliön johtoa ja 2,5 puikko niin pelittää ainakin viellä.

tässä olen huomannut eron halvempiin koneisiin, esim telvinin 85A kone ei polta 48 2,5 puikkoa kunnolla vaikka 10m roikka.46 palaa kyllä, sekin kyllä riittää moneen.syttyykin helpommin jos ei paljoa hitsannut.
hinnasta en osaa oikein sanoa.veikkaan että kallis.
samoin on kokemusta juurikin tuosta telvinin 85A koneesta. ihan ok kone jos todellakin max 2,5 puikko ja mielellään vielä 46.ei toimi alupuikko, piti tehdä alumiinista linnunpönttö mut ei saanu hitsattuu

samoin on tullut hitsattua hakas 160A koneella ja virta kyllä riittää hyvin vaikka 4mm puikkoon, mutta taas sama ongelma. jos pitkä roikka ei polta kunnolla edes 2,5mm 48 puikkoa.kokeilin samalla roikalla 3,2mm 48 puikkoa kempillä, palaa täysin.

froniuskin on varmasti oiva peli.

puikoista.
omasta mielestä riittää 46 aika pitkälle, ja mikään tahänastisista sillä hitsaamistani osista ei ole pettänyt ainakaan saumantakia.
48 on kuitenkin se mitä eniten käytän.vahvempi tulee, mutta huomaako sitä edes?
jos autoon ottaa niin ehkä joku 2mm puikko olis mun mielestä hyvä yleispuikko, peltiä en sillä toki kyllä hitsais, mut en hitsais puikolla kuitenkaan.kempillä olen polttanut alupuikkoakin vaikkei ole siihen käsittääkseni suunniteltu(olisko näin et tulee tasavirtaa ja tarttis vaihtovirtaa en ole varma) mutta saa kiinni jotenkin tarvitaessa.tämä ei onnistu muilla millä olen kokeillut.

olen omalla agrikaatilla kokeillut(2,2Kw) käyttää telvinin pikkukonetta ja ei pelaa kunnolla.vetailuksi, 2,2Kw rälläkkä kyllä soi mainiosti.helppohan se on laskea paljonko tarttee kun katsoo koneen kyljestä tiedot.

ja se viellä kempin koneesta täytyy sanoa että on todella tukeva ja kestää mielestäni tosi hyvin roudausta ja käyttöä.

huonona puolena voisin mainita että kun on koneella ikää ja on siirrelty paljon, niin johtojen liittimet(koneen kyjestä löystyy) ja ne kipinöi ja hitsaa kiinni.samoin vituttaa se tiggi katkasia mikä menee aina siirrellessä vahingossa päälle.ja sen huomaa siitä että syttyy paljon vaikeemmin, eli ns. takkupuikkoja tulee.

nykypäivän koneet myös mukavan kevyitä.

kirjotusvirheistä turha narista(leivänmurusia näppiksessä).
sekä mistään kirjottamastani en ota vastuuta, en ole siis ammattihitsari.
viisaamat kertokoon enemmän.

edit. käyttäjä kerkes ensin.oon niin saatanan hidas kirjottaan.

"alko pistää pulloon, ja minä kaadan kalloon"

Edited by - tjl on 12/12/2007 18:48:50

Edited by - tjl on 12/12/2007 18:49:26

Edited by - tjl on 12/12/2007 18:49:45

Edited by - tjl on 12/12/2007 18:50:40
Vastaa lainaten