Näytä yksittäinen viesti
  #19  
Vanha 27.11.2007, 21:10
MikkoVuorsola:n Avatar
MikkoVuorsola MikkoVuorsola ei ole kirjautuneena
Konkari+
 
Rekisteröitynyt: 18.09.05
Sijainti: PORI, Finland.
Viestit: 678
Perusasetus

Hiukan mielipiteitä ja totuuksia.

Tämä juttu kuulostaa hiukan työläältä, mutta niinhän ne aina. Niinkuin tossa on jo ennekin ehdoteltu niin sähkövinssi on helpoin ja nopein ja varmaankin halvin vaihtoehto.

Jos nyt kuitenkin päätät rakentaa em. systeemin niin unohda heti kaikki ohjaustehostajan pumppu hässäkät, niissä ei riitä litrat eikä paineet.

Ehdottomasti kätevin on teleflex ohjattu suljetun piirin säätötilavuuspumppu, hinta on ihan sikakallis mutta siihen ei tarvita mitään venttiileitä ym, vain pumppu ja muutaman litran huuhtelusäiliö öljylle. Vinssin ohjaus tapahtuu vaijerivälitteisellä joysticillä suoraan pumpusta, portaaton nopeus ja pyörimissuunta vaikka auton moottori kävisi vakiokierroksia. Tämän voi laittaa kiinteällä alentavalla välityksellä (esim 2/1) koneesta koska pumppu ei liikuta öljyä silloin kun sitä ei käytetä, eli lämpöäkään ei synny. Tämä homma sitten maksaa, mutta jos jostain löytyy esim käytetty pumppu niin suosittelen.

Sitten seuraava vaihtoehto on hammaspyöräpumppu suoraan nokalle, suoralla vedolla, ohivirtausventtiili niin että kun pumppua ei käytetä niin painepuoli on suoraan avoinna imupuolelle tai mielellään säiliöön ,tarpeeksi isolla venttiilillä jotta ei synny virtausvastusta(lämmön nousua). Tässä systeemissä säiliö saisi olla ainakin pari-kolmekymmentä litraa jotta öljy jäähtyy.

Magneetikytkin on kätevä jos sellaisen vaan sattuisi löytämään vesitiiviinä, normaali esim ilmastointikompuran avoin malli ei pidä kovemmilla paineilla jos siellä on esim suokuraa välissä, muuten niiden tehonkestot kyllä riittää.

Eikös tehtaan tekemistä hydraulisista maasturivinsseistä ainakin
Warnin maksimiveto saavuteta 100 barin paineella?
Ja Milemarker antaa arvot 100 barin painella ja 10 ltr minuutissa virtauksella. Näillä arvoilla tehontarve on noin 2,3 hevosvoimaa, ja kun virtausta lisätään niin tehontarve tietenkin kasvaa.


Joku ehdotti että laita jäähdytys moottorivedellä, tosi kätevää kun hydrauliikan lämpö saisi pysyä aina mielellään alle 50 asteessa.

Se kannattaa huomioida että yleensä kun vinssataan niin vinssausnopeus ei tarvitse olle iso jos ollaan kovin tiukassa, tyhjää tai kevyttä kuormaa vedettäessä taas on hyvä että vaijeri liikkuu tarvittavalla nopeudella, eli koitan tässä sanoa että harvoin tarvitaan maksimilitroja ja maksimipainetta samalla kerralla.

Offroadjounin laskelmat 200NM väännöstä koneelta 2000rpm kierroksilla hydraulipumpulle maasturin Warn hydraulivinssillä on kyllä metsässä. sillä Warnia vedettäessä maksimipaineella ja virtauksella, virtaus 60ltr/min (lähes mahdoton tilanne käytännössä) tehontarve on 13.4 hevosvoimaa.

Kyllä siitä pääsee, se vaan näyttää jyrkältä
Vastaa lainaten