Näytä yksittäinen viesti
Vanha 27.11.2007, 11:26
TommiL TommiL ei ole kirjautuneena
Jäsen

Rekisteröitynyt: 29.09.06
Sijainti: Hämeenlinna, Finland.
Perusasetus

Menee vähän off-topic alkuperäisestä aiheesta, sorry'boutthat.. mutta itse kyllästyin heti-ruostuviin pakoputkiin ja pönttöihin - ei väliä oliko motonetin tarvikkeita vai laadukkaampia merkkejä. Viimeksi ruostui irti Discon putki juuri äänenvaimentajan juuresta. Onneksi pönttö oli muuten vielä kohtuukuntoinen ja hitsisaumaa sen verran jäljellä siinä tyvessä että sain korjattua tarvike-palalla.. mutta asiaan..

Itse olen ottanut tavaksi uutta putkea/pönttöä asentaessa ensin sovitella osat kevyesti paikoilleen, jonka jälkeen irrotan uudet osat ja maalaan ne kuumankestomaalilla, tai sinkkimaalilla, tai millä tahansa korroosiota ehkäisevällä maalilla mikä ei ihan heti kuumasta rapise pois. Käytännössä tuohon menee ehkä 30 min extra-aikaa, mutta eikähän ole ollut ruosteesta johtuvia ongelmia sen jälkeen.. Tosin kyllähän nuo kannakkeet ja muut osat tuppaavat haperoitumaan, mutta muuten pieni vaiva isosta avusta..

Muutenkin ainakin noissa Motonetin/Biltema/Cardicin pöntöissä on ne hitsisaumat jo heti hyllystä otettaessa ruosteessa - eli hieman teräsharjaa peliin ja maalit päälle. Esimerkkinä aiempaan 1kös-autoon vaihdettu putkisto ruostui 2 vuodessa/talvessa (130tkm) niin huonoon kuntoon että putki katkesi liitoksen kohdalta kun yritin irrottaa sitä. 2kos autossa taasen kuumankesto-maalattu kesti omassa käytössä olleet 4 vuotta ilman näkyvää ruostetta.. tosin ajokilometrejä tuli varmaan puolet vähemmän..

-t-

Vastaa lainaten