Tervehdys!
Olishan kutonen aina kutonen mutta tuo NC-50 ahtaminen kävi vain niin paljon kivuttomammin ja luontoa säästäen
Mulla on joitakin kuveja, mutta ne on 5140 Nokian sisällä enkä osaa/saa otettua niitä piruakaan manaamalla sieltä kännykästä ulos. Voisin toki kuvailla valmista pakettia, joka on taas pölyyntynyt ainakin vuoden ladon nurkassa. Projekti on aina projekti.
Siinä siis on Ivecon 3,7 l koneesta ahdin (Garrett G4??? tai jotain)
Oma Boschin vakio jakajapumppu on peräisin vapaastihengittävästä 3,7 l Ivecosta. Tuohon Boschiin ei tunnu saavan ahdinta varten sitä säätyvää alipainekantta, joten mustaa se lykkää alakierroksilla ihan simona. Homma näyttää ihan pikkujutulta sen vaihto vaan eipä olekaan tunnin juttu. Sillä koko jakopään koppa/laippa pitää vaihtaa ja purkia sen takia nokka-akseli ja kaikki pois. Minä ainakin laakeroin koneen samalla ja laitoin uuden öljypumpun ym. samalla. Ja jos NC:ssä on pitkänmallin startti, pitää se vaihtaa lyhyeen malliin, kun jakajan persiistä lähtevät syöttöputket ei mahdu ihan muuten sinne startin väliin. Oli muutenkin sovittelemista niiden syöttöputkien kanssa siihen turbolliseen imusarjaan...
Omalla imusarjalla koneen korkeus nousee aika paljon, mutta teen konepeltiin kuhmun sille kohtaa, meinaan se Ivecon imusarja on niin viksu ja heittämällä paikalleen. Pakosarjaan on tehtävä mielenkiintoinen välilaippa ja S-mutka, jotta ahtimen saa mahtumaan. Myytävänä on myös jossakin romiksilla pakosarjoja jossa laippa on takapäässä, mutta Rangessa tulipelti tulee vastaan kanssa. Eli semmonen keskireiällinen pakosarja ja S-mysteeri siihen kiinni. Öljynpaine on helppo ottaa ihan ahtimen läheltä öljynpainekellosta haaralla ja paluuputkelle porasin lohkoon ISON reijän ja tein jengat. Huohotin piti tehdä uusiksi venakopan kanteen, kun ei tahtonu öljyt pysyä sisässä. Kait se on vaan sen verran harva tai joitain. Nyt ei ole ongelmaa, kun huohotin on koneen päällä eikä alhaalla lohkossa.
Välijäähy on Volvon FL40 kuorkista , 20 cm madallettuna ja sen taakse meni 900 saabin jäähdytin hienosti. Lisäksi laitoin coolerin eteen 2 x subarun sähköflektejä bling-bling-tuuninkitavaraksi, ettei vain ilma lopu hitaasti ajaessa. Olisko vielä vesisumutukseen tarvetta varmuuden maksimoinniksi
katotaan nyt miten tämäkin homma etenee, muuten koko auto on täysin kesken, mutta voin sanoa että tehoa tuli lisää huomattavasti. NC:tä ei enää voi sanoa laiskaksi lussuksi. Syottöä tosin on reippaanlaisesti, eikä ahdot silti nouse kuin n. 0,6 bar. Ongelmanahan NC:ssä on ettei siellä ole öljysumuja männän helmoihin, uudemmissa 3,7 litrasissa sitten jo on (103 mm männällä).
Laitan siis kuvia piakkoin.
TT