Viestiketju: Pohjaan alumiinia
Näytä yksittäinen viesti
  #24  
Vanha 12.11.2007, 01:23
ramo79 ramo79 ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+
 
Rekisteröitynyt: 14.01.05
Sijainti: jämsä, Finland.
Viestit: 285
Perusasetus

Ensinnäkin se ratkaisee onko panssari tarkoitettu estämään risuja ja satunnaisia kallioita vai että autolla veetään jatkuvasti panssarin varassa hyppyyttäen yli.

ja tuet (poikittaiset ym) ratkaisee jäykkyyttä hyvin paljon mut niissä on otettava huomiion että tuki ei paina heti mitään paskaks kun panssari antaa kuitenkin jonkun verran periksi (jos ei tehdä mitään älytöntä)

risujen takiakkin tarvii olla riittävästi jäykkyyttä jos vähän vääntyy panssari niin sitten alkaa mennä mukaviin paikkoihin risut ja hankala repiä pois (eli millinen pelti auttaa mut ei osumiin)

Kulutuksella on suurempi kesto muutenkin ja aine vahvuutta voidaan ohentaa ja painossa säästää. suosittelen ennemmin 400 kuin 500 hardoxsia panssariin. ja muita laatuja on mitkä ovat vielä sopivampia mutta kulutusta löytyy paljon helpommin metallipajoista eikä tarvi tilata koko levyä itselle.

Kokemuksella kaivinkoneiden huoltoluukkuja tehty/vaihdettiin kulutuksesta tehtyihin ja alavaunun suojan piti kestää koneen paino kannon päällä. koneilla tehtiin metsän muokkauksia/ojituksia ja risut (10cm puut)oli pahin ongelma koska pellit tahtoivat taipua ja sitten siellä saattoikin olla syyläriä vasten ranka. toinen syy kulutukseen oli kun se luukku piti saada yksin paikalleen niin saatiin painoa alespäin. (siis ylävaunun pohjan suojat) sillä on iso ero painaako panssari 40 vai 50kg kun pidät yhtä aikaa ylhäällä ja laitat pulttia kiinni.

Kun kiertävä työkalukauppias tulee kauppaan poranteriä niin kehut on helppo testata käsikoneella kulutukseen. toiset menee hyvin mutta maksavat kyllä paljon.

Kulutusta verrattuna normaaliin voisi verrata näinkin: saat kulutuksella suojattua 25% enemmän alustasta samalla painolla.
(salmiakki kuvio tuo jäykkyyttä lisää mut yks poikkonen vielä enemmän)

Itse käytän pohjan panssariin ilman muuta kulutusta.
(ja en saa sitä töistä)

Alkuperäinen kysymys: Jos sulla on sitä alumiiniä niin tee siitä jos ajotyylisi ei ole vaikka läpi kiven. sopiviin paikkoihin vahvikkeet vaan tuo lisää jäykkyyttä. ja muistakaa vaikka olisi mistä tehty niin katsokaa välillä niiden panssareiden kuntoa.

ja katsastukseen: tarviiko katsastusmiehen nähdä pakoputkea jos pitää putki ja ei ole katti niin ei tarvi nähdä onko se paikalla. ja pulteilla se panssari on kiinni niin sit keskeyttää katsastuksen ja käy irroittaan välillä. mutta ei ne vaadi henkilöautoistakaan irroittamaan helmalevikkeitä että pääsee tutkimaan helmojen kuntoa!


lisää kaasua, puut suurenee...

Edited by - ramo79 on 12/11/2007 01:28:04
Vastaa lainaten