Viestiketju: ilmalämpöpumppu ????
Näytä yksittäinen viesti
Vanha 07.11.2007, 07:36
Raideri:n Avatar
Raideri Raideri ei ole kirjautuneena
Aloittelija

Rekisteröitynyt: 13.08.07
Sijainti: Kauttua, Finland.
Perusasetus

Mulla vm-70 omakotitalo jossa 216 neliötä, sähköä meni ennen 24-25tkWh. Meille asennettiin parivuotta sitten IVT-Nordic Inverter lämpöpumppu ja korotettiin hiukan Tulikiven takkaa, samalla poistin pattereita käytöstä 5500W:n edestä (oikeestaan ei tainnu jäädä muuta kun makuuhuoneisiin patterit päälle) niin nykyään sisälämpö on paljon tasaisempi ja sähköä menee n.15tkWh vuodessa. Mulle sanottiin että jos tulee oikein kylmää, alle -20 astetta, niin pumppua ei saisi missään tapauksessa mennä sammuttamaan, hyötysuhteen ei PITÄISI mennä alle yhden mutta mikä vielä tärkeämpää, pumppu voi hajota kun sen uudelleen käynnistetään kylmänä koska kompressorin lämmitys ei ole päällä kun pumppu on sammuksissa, eli menee öljy kompressorissa jäykäksi ja tässä vaiheessa kuulemma rikkoontumisia tulee kaikkein eniten. Näin mulle infottiin silloin parivuotta sitten, niin olen pitänyt pumpun siitä saakka päällä kun se meille on asennettu, toistaiseksi toiminu moitteetta. Näin meillä.

Aika rohkeesti mainostavat että sähkölasku putoaa puoleen kun asentaa pumpun, mielestäni sillä ei kyllä saa sähkölaskua puotoamaan kuin lämmityskustannusten osalta, eikä siitäkään kaikkea.

Senverran tuli nuo himmelit maksamaan että takaisinmaksuaikaa en ole alkanut selvittelemään. Pumppu maksoi kun meitä oli kymmenen työkaveria silloin kun pyydettiin tarjouksia 2000€, ja takka muistaakseni 700€ (jälkimmäisestä en ole ihan varma).

Vastaa lainaten