Pähkinänkuoressa tämänhetkisen tiedon mukaan:
1.1.2008 alkaen: suomessa ensirekisteröitävät uudet (ja vanhat) autot verotetaan joko päästöpohjaisesti (CO2, eu-tyyppihyväksyntä) tai painon mukaan (taulukot mm. tullin sivuilla). Jos aikoo ensirekisteröidä suurikulutuksisen auton, se kannattaa tehdä vanhan lain aikana. Jos taas pienen, kannattaa odottaa vuodenvaihdetta.
Vuoden 2010 aikana: (tai jos AKEn tietojärjestelmä ei vielä silloinkaan toimi, niin joskus myöhemmin) Ajoneuvoveron eli vuotuisen käyttömaksun PERUSOSA muuttuu joko päästöpohjaiseksi (CO2, eu-tyyppihyväksyntä, 20e - 605.90e), tai määräytyy painon mukaan (taulukot, ei vielä julkaistu, 75.92e - 485.45e). Tämän lisäksi ajoneuvoveron käyttövoimavero niissä autoissa joita käyttövoimavero koskee, eli muut kuin bensiinillä toimivat ajoneuvot.
Pakettiautojen ajoneuvoverosta ei ole vielä päätöksiä, pelkkiä löysiä puheita.
Vuoden 2012 aikana: (jos eu-komission ehdotus menee läpi) dieselöljyn vähimmäisverokanta nostetaan samalle tasolle kuin lyijyttömän moottoribensiinin vähimmäisverokanta, eli 35,9 senttiin litralta. Vuonna 2014 dieselöljyn ja moottoribensiinin vähimmäisverokanta nostetaan 38 senttiin litralta.
Linkeistä valtionvarainministeriön tiedotteita:
http://www.vm.fi/vm/fi/03_tiedotteet...enkil/name.jsp
http://www.vm.fi/vm/fi/03_tiedotteet...nergi/name.jsp
Tullin taulukot:
http://www.tulli.fi/fi/04_Julkaisut/...t/025_2007.pdf
-Otto-