Näytä yksittäinen viesti
  #25  
Vanha 01.11.2007, 20:23
Tapsa Tapsa ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+
 
Rekisteröitynyt: 11.09.03
Sijainti: Tuusula / Kuopio
Viestit: 214
Perusasetus

Tästäkin on aikaisemmin tainnut olla puhetta - avauduinkohan asiasta jopa itse - mutta mitäs jos tosiaan käytettäisiin ihan oikeasti järkeä ja pidettäisiin ne huoltoautot ihan oikeasti huoltoautoina, eikä tehtäisi niistä pelkkiä dieselveronkiertoautoja.

Jos tuollaisia kyseenalaisia virityksiä kovin tarjoillaan konttoreille ja vieläpä hyväksytään katsastuksissa ja tämän jälkeen käytetään liikenteessä, on olemassa se vaara, että valtiovallan edustajat saavat asiasta tarpeekseen ja rukkaavat noita huoltoautopykäliä uuteen uskoon. Vaikkapa siis niin, että uusille huoltoautoille tulee vaatimus siitä, että omistaja on yritys, lisäksi yksityisten omistamien vanhojen huoltoautojen käyttövoimaveroon mätkäistään pikkuisen korotusta tai autoluokalle muita kivoja käyttörajoituksia.

Siis jospa ei vain rapsittaisi honkkarin halvinta työkalupakkia popniiteillä lattiaan kiinni, heitettäisi laatikkoon muutamaa halpiskiintoavainta ja sanottaisi sitten kirkkain silmin että "tää on nyt huoltoauto"

Kannattaa myös muistaa, että katsastusmiehen lisäksi myös liikennettä valvova viranomainen voi alkaa esittämään yllättävän ikäviä kysymyksiä, jos ajoneuvo ei tien päällä täytäkkään sille asetettuja vaatimuksia. Että kannattaa pitää ne "tarvittavat laitteet ja varusteet" mukana aina ajon aikana eikä ajella pakit ja lootat tyhjinä. Ei ole kivaa, jos varusteiden puuttuessa lainvalvoja alkaa höpistä jotain siitä, että ajoneuvolajihan onkin tosiasiassa ihan jotain muuta kuin otteessa lukee. Eikä ole kivaa, jos ylemmät oikeusasteet ovatkin yllättäen sitä mieltä, että "tarvittavat laitteet ja varusteet" sisältää yllättävän laajan valikoiman roipetta, joka olisi pitänyt olla ajossa mukana.

Osaako joku sanoa, miten sille raukalle käy, jolle viranomainen toteaa, että "kuljetat muuten ajoneuvoa, joka ei oikeasti olekaan huoltoauto, eikä tää kyllä ole tuo N1-luokan pakettiautokaan, kun ei tässä tilavaatimukset täyty, joten tämähän on henkilöauto..." Paljonko tulee veromätkyjä?

Ehkä olen taas turhan pessimistinen ja monien mielestä nussin liikaa pilkkua, mutta koettakaapas muistaa miten noille takapenkkipakuille kävi, kun valtiovaltaa alkoi nuo dieselveronkiertopakettihenkilöautot vähän rassaamaan liikaa. Joten jos yritettäisiin olla antamatta syitä huoltoautojen kohtelun muuttamiseen.


Vastaa lainaten