Jeez kotiuduttu on taas yhdeltä mukavalta reissulta. Keli suosi taas paratiisin kulkijoita ja yksi yö nukuttiin ihan taivasalla. Kyllä intin makuupussiin satsaaminen oli koko rahan arvoista. Kuten riski teemaan kuuluu harmillisesti kolmesta autosta laukesi kytkin joka taas hidasti safarointia jonkin verran mutta se kuuluu lajin luonteeseen. Onneksi saatiin hieman varjoriskiretkeläis vahvistuksia mukaan letkaan niin pysyi omin avuin liikkuvien autojen määrä suht vakiona. Riskiä tällä reissulla haettiin vähän erikoisemillakin tavoilla kuten miliisien kanssa "painimalla" ja voin kertoa että oli aika pelottavia hetkiä yön tunteina keskellä ei mitään. Hetekan veljekset saa varmasti hieman kuulla perus vittuilua tietyistä puuhasteluista mutta ehkä nekin menee noviisiuden piikkiin näissä venäjän safari hommissa. On sitä muitakin paratiisin houkutuksista sekaisen menneitä puuhastelijoita riiputettu mukana tavalla tai toisella. Seniori hetekan auton kytkimen sulatus pitkällä puolella menee kokemattomuuden ja muiden häiritsevien seikkojen piikkiin ja se siitä piste. Joka pirssi kuitenkin saatiin rajan paremmalle puolen ja kaveria ei jätetä motto pelaa aina. Muutenkin korjattavaa oli pirusti ja aikaa remontteihin meni huomattavasti sillä seurauksella että apukuskit meni sillä aikaa melko "hapoille". Harmi kun parhaita mulimisia ei saatu taltioitua. Rementissä oli mm. raidetankoa, takaluukun saranaa, flektiä, syyläriä, jarruputkea, jarrusatulaa, murrosta, traction baria... Omasta mielestäni setit joita ajettiin oli loistavia ja tarjosi mukavasti puuhasteltaavaa kaikille. Maastot oli mukavan vaihtelevia ja haastettakin löytyi vaikkei me ainakaan tojotaa kauheesti ees vinssailtu mutta sehän nyt ei mikään haastavuuden tae ole muutenkaan. Mutasafarireitin tienoilla yö safarilla petrol merkkisestä nissanista toyotaan asennettu jarrusatula otti hylkimisreaktion taas ja sylki palat ja männät pihalle ja sille jouduttiin tekemään ohitusleikkaus. Siitä sitten parisataa metriä niin taas katos jarrut kun pölli repi etujarruputken irti. Takalukko lyötiin jo varmaan ekana päivänä kiinteesti päälle kun paineilmakytkin alkoi jumittaa. Etulukon vivusto antautui onneksi vasta vikan yön safaroinnissa samalla kun jarruputki antautui (arpit lähtee tilaukseen niin loppuu noi vivusto ongelmat). Laturikin lakkasi lataamasta paluumatkalla venäjän tullissa. Muuten ei itselle kalustovaurioita tullut valokatkaisinta, sisäreunasta klommoontunutta vannetta tai peruutusvaloa lukuunottamatta tällä reissulla.
Tornitin videon jossa Ville näyttää miten volvo sisäänajetaa heti alkuun vai oliko se sittenkin vasta sahvaarin jälkeen. Viteossa ei harmillisesti vaan ole ääniä. Kuvii tulee varmaan huomenna.
Riskiretki tarrat ja paidat oli tosi kivoja. Näitä pitäs tehdä joka reissulle.
Hauska oli tavata uusia safaroitsijoita kuten Viipo, bj-40, volvoton ja Make + muut jotka unohtui. Toivottavasti kaikille jäi reissusta hyvä fiilis ja ei kun uutta retkeä haaveilemaan...
|