Näytä yksittäinen viesti
  #15  
Vanha 10.10.2007, 11:11
JiiPee JiiPee ei ole kirjautuneena
Moderator
 
Rekisteröitynyt: 13.08.03
Sijainti: Janakkala
Viestit: 6.384
Perusasetus

Lainaus:
quote:
Onko kiväärin kaliberi 9,3*62? ( Vanhoja kiväärejä on nimittäin paljon porautettu lyhemmälle hylsylle eli oliko se 9,3*57)
Eiköhän tuossa ole perustana vanha sotilaskiväärin laippakantahylsy ja piippu on porattu isommaksi. Tämä nyt ei mikään tae harvinaisuudesta ole, mutta en ainakaan ole nähnyt missään, edes kuvissa yhtään urakantapatruunalle muutettuja Mosin-Nagantin rautoja. On tuollainen mosini tietysti muutettavissa yllä mainituilla urakantahylsyllä toimivaksi, mutta isompi sepitys on edessä ja tulisi varmasti kalliiksi. Siis hyvin todennäköisesti se on 9.3x53R jos ysikolmonen on.

Noita rautoja on piippu poraamalla ja pesä kalvamalla muutettu alkuperäisestä 7.62x53R:stä muille samaan hylsyyn pohjautuville laippakantapatruunoille käyväksi, yleensä 8.2mm ja 9.3mm, mutta piippu vaihtamalla myös pienemmäksi 6.3mm ja 5.7mm luodille. Yksi mielenkiintoinen viritys on pesitys 45-70 Government -patruunalle.

Perus-turvallisuusjuttuna kannattaa aina minkä tahansa Mosin-Nagantin rautoja tutkittaessa varmistua lukon vireessä pysymisestä. Varmistin tässä yli sata vuotta vanhassa konstruktiossa kun on vähän mitä on, niin lukkoa tulee usein pidettyä hirvipassissa varmistamattomana (tai "puolipännissä") ja silloin on tärkeää, ettei ase laukea esim. tärähdyksestä. Vireessä oleva ja varmistamaton lukko ei saa laueta, jos sen peräpäätä nostaa peräkappaleesta (siitä peränupista) ylöspäin sormin kohtuullisella voimalla. Varmista ennen kokeilua, ettei ole patruunaa pesässä ja että piippu on muutenkin suunnattu turvalliseen suuntaan. Jos ase laukeaa lukon perää nostamalla, on se yleensä korjattavissa pienellä säädöllä lukonkehykseen ja/tai virepinnat oikeaan kulmaan hiomalla, mutta se kannattaa jättää asesepän hommiksi, ellei ole osaamisestaan täysin varma. Korjattava kuitenkin ennen käyttöä, jos on tätä vikaa.

Lukon ja liipasinkoneiston osia, makasiinin pohjia, ruuveja, jousia, tappeja yms. hilpettä tuohon saa melkein mistä vain, kun on ollut niin yleinen asemalli Suomessa. Mm. SA-kauppa Hämeenlinnassa myy monenlaista nippeliä noihin, hinnat yleensä euron taikka kaksi per osa. Luvanvaraisia varaosia ovat ainoastaan piippu pesineen ja lukon sulkukappale, niitä ei saa SA-kaupasta.


Offipalsta.com - sinne ne webwheelerit menneet on
Vastaa lainaten