Näytä yksittäinen viesti
  #1  
Vanha 24.01.2008, 15:12
osilpi osilpi ei ole kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 24.01.05
Sijainti: Sipoo
Viestit: 565
Perusasetus

Vinssin vaijerin koukun kiinnitys


Pitäisi lyhentää vinssin vaijeria noin 10-15 metriä (Tojon mekaaninen, nyt lähes täysi kela). Syy lyhentämiselle on se, että tippuu aivan liian helposti kelalta. Vinssatessa ei ole koskaan tippunut, mutta vaijeria ulosvedettäessä hyppää todella helposti kelan "yli" sinne vinssin taakse koloon. Sinne voisi kyllä tehdä jotkut pienet stopparit, mutta toisaalta nyt vaijerin saa vielä kohtuu helposti takaisin. Jos sitten pääsisi mahd stopparin ohi, niin niitä ei kyllä enää metsässä helpolla korjattaisi...

Ajattelin, että lyhyempi vaijeri auttaisi asiaa myös. Toisaalta vaijerin uloin osa on myös luonnollisesti muuta osaa kuluneempi. Alkuosaa on tuskin koskaan käytetty = kuin uusi.

Eli kysymykseen siis. Miten saan kotikonstein koukun tukevasti kiinni vaijeriin? Riittääkö ihan vaijerilukot mallia pilteema, vaikka 3 kpl (samanlaisia ne näyttää muuallakin olevan)? Siistiä siitä ei kyllä tällöin tule. Muodostuvan silmukan sisälle ilmeisesti olisi hyvä laittaa sellainen pisaranmuotoinen tuki (mikä on nimeltään?).

Offivarusteen koukku maksaa 25€. Siinä ei vaijerille näytä olevan lenkkiä vaan jonkunlainen sokkaviritys. Sokasta voisi kuvitella olevan etua väärälle tielle karanneen vaijerin selvittämisessä.

Nyt saisi kokemuksen ääni puhua... Eli onko ko sokasta todellista hyötyä tai haitta? Ostanko tuollaisen koukun vai onko joku parempi malli? Esim IKH:ssa olisi erilaisia koukkuja vaikka millä mitalla.



HJ 60 -82, 12H-T

__________________
-Toyota Camry 2.4 2002
-Toyota Landcruiser HJ60 12H-T 1982
-Citroen Jumpy pikkubussi 2.0 HDi 165 automaatti 2014
-Case 1840 3.9 Cummins -liukuohjattu 1999
Vastaa lainaten