Siitä C-Tekistä löytyy kyllä monenlaista toimintatilaa erilaisiin tarpeisiin. Lataan traktorin akkua sillä aina silloin tällöin parin yön ajan joko 14.3V tai 14.7V ohjelmalla, niin on pysynyt hyvässä vireessä. Siinä on sellainen pikalatausmodekin, BOOST, muistaakseni maksimivirralla 16V tasoon ja jännitteen pito siinä maksimi 4 tunnin ajan. Se ei kyllä sovi suljetuille ja tuskin "asentovapaille" rullakennoakuillekaan.
Jos tyhjän akun napajännite nousee laturin tehoon nähden turhan nopeasti korkealle, on akku sulfatoitunut. Tarvittavaa latausaikaa voi arvioida laturin antaman virran perusteella. Ennen kun ei ollut automaattilaturia seurasin halpislaturilla ladatessa latausaikoja, napajännitteen nousua ja akkuhapon väkevöitymistä. Asuttiin jonkin aikaa sähköttömässä asunnossa ja tuli kannettua "työsuhdevirtaa" akuilla työpaikalta. Karkea kaava ajan laskemiseen: akun kapasiteetti (Ah) jaettuna laturin maksimivirralla kertaa puolitoista tuntia. Tämä siis sellaisella halpislaturilla tyhjää akkua ladatessa.
Offipalsta.com - sinne ne webwheelerit menneet on
|