Kuten viimeviikolla lupasin, kävin tänään Tannijärven kanssa parituntia juttelemassa kilpailusta ja kokeiltiin että rastilistat pystyy laittamaan tuloslaskentaohjelmaan jne. Suurin ongelma tässä oli kaatuileva kannettavani

Nämä kaikki asiat taas ihan muistinvaraisesti keskustelusta, eli virheitä voi olla ja tietenkin voi tulla vielä jotain muutoksia, mutta syyn pitää olla hyvä ja perusteltu.
Rastilistojen siirrossa pieniä ongelmia, koska ei ollut vielä lopullisessa muodossaan, mutta nämä muunnoshommat ja säätämiset on ihan henkilökohtaisia murheitani loppupelistä. Mahdollisten ongelmien kanssa painin sitten kilpailuviikon keskiviikkona. Nytkin testailessa ongelmat pystyttiin selvittämään. Rasteja ei ole todellisuudessa vielä fyysisesti metsässä, toisin kuin viimeviikolla asian ymmärsin. Maanomistajan ehto, että aikaisintaan viikkoa ennen kilpailua saa maastoon viedä mitään ja seuraavalla viikolla niiden pitää olla kadonneet. Ozin waypointteja löytyi joihin oli rastien paikkoja katsottuna, kuvaukset tehtynä ja pisteytettynä, eli kyllä niitä on mietitty.
Tannijärvi muistutti että edellisvuosina Warnissa on rastit viety vasta kilpailua edeltävällä viikolla ja tämä on ensimmäinen vuosi kun hän on aikaisemmin rastienpaikkoja miettinyt ja käynnyt maastossa valitsemassa sopivat puut jne. Nykyisellä kilpailualueella hän on useita viikonloppuja viettänyt mönkijäajeluilla ja rupeaa kuulemma olemaan senverran tuttua maastoa, että kyllä sopivia paikkoja on mielessä. Henkilökohtaisesti uskon, että eiköhän siellä ole kilpailunaikana metsässä tarvittava rastimäärä kaikille. Eihän ymmärtääkseni viimevuosina ole Warnissa ollut ongelmia rastien kanssa.
Mitään suuria "Warn"-ihmeellisyyksiä ei tule, pieniä ehkä. Kilpailun varsinaista lähtöä varten kilpailijat jaetaan kahteen eripaikkaan kilpailualueella, joilta lähtö tapahtuu samaanaikaisesti. Kannattaa itse kilpailualueelle siirryttäessa katsoa vähän kellosta kuinkapaljon joutuu varaamaan aikaa takaisintulomatkaan. Pakollisia aloitusrasteja ei autoille ole, vaan kilpailijat saavat vapaasti lähdönjälkeen hajaantua alueelle. Kilpailun maali on Himoskeskuksessa ja kilpailun lopettava yleisömaaliintulo on vapaaehtoinen, mutta sen suorittamisesta saatava pistemäärä on tarkoitus säätää senverran houkuttelevaksi vaikeustasoonnähden että se kannattaa ajaa.
Alueelle, jolla voidaan pakollinen tauko metsässä pitää, pyritään saamaan kanttiini, josta myös yöllä olisi myynnissä jotain lämmintä syötävää. Tauko on pidettävä siis välillä 7:00 - 9:00, eli tauolle pitää käytännössä saapua välillä 7:00-8:00. Tauolta myöhästymisestä rangaistaan sääntöjen mukaan samoin kuin kilpailuajan ylityksestä. Alustavasti myöhästymissakko olisi 5p/1min. Tauolle tultaessa ja lähdettäessä kilpailijan "kilpailukorttiin" kirjoitetaan järjestäjäntoimesta nämä ajat. Taukoalueella on myös kilpailutoimiston "haarakonttori" yöllisiä ongelmia varten.
Katsastus, kilpailutoimisto ja Parc Ferme - sijaitsevat Himoshotellissa ja sen välittömässä läheisyydessä. Ilmoittautumisia pyritään ottaman vastaan jo torstai-iltana (jos suinkin ehtii), jotta ihmiset pääsisivät aamusta suoraan katsastukseen. Oikeastaan ainoastaan muutama pikkuasia tuli keskusteluissa eteen, joita joutuu vielä vähän miettimään. Mielestäni asiat oli mietitty kuitenkin pääsääntöisesti ihan kunnolla ja jos rastit vaan on metsässä ennen kilpailua, niin en näe mitään syytä miksei tästä kilpailullisesti ihan hyvä kisa tulisi.
Vielä noista rastien sähköisestä jakamisesta. Kannattaa muistaa sitten että, ozi:n wpt on varmiten oikeaa dataa, sillä siitä luetaan kilpailunhallintaohjelmistoon rastit sisään ja samasta datasta tulostetaan sitten ne rastilistat. Ja en henkilökohtaisesti voi luvata 100% varmaksi mitään muuta muotoa kuin ozin muistitikulla, mutta varmasti kannattaa olla toiveikas mahdollisista muista vaihtoehdoista. Ja ehdottomasti kannattaa varustautua pahimpaan siten, että Ozin-muodosta saa tiedot omalle laitteelleen muokattua.
Ja tässä vielä muistutuksena ihmisille, nyt on jo pimeää ja kuvien onnistumisen tärkeys näin ollen korostuu. Kannattaa etukäteen jo vähän harjoitella... Ja kuvien vaatimuksia käsittelevä opas PowerPoint löytyi täältä:
http://www.4x4cup.com/saannot/4x4CUP...n_tulkinta.ppt