Lähdetään siitä että Eberin imu täytyy ottaa moottorista mahdollisimman alhaalta ja paluu ylös.
Lohkon alhaalta/lämmityslaite liitännän alempi--> vesipumppu-->eber-->lämmityslaitteen kenno-->kanteen ylös/lämppärin ylempi letku.
Ja huomaa, jos on lämmityslaitteessa hana (monessa on vain ilmaläppä, jolloin hanan kanssa ei ole ongelmaa), se täytyy aina laittaa lämmöt täysille asentoon ennen eberin käyttöä.
Asennus sarjoissa on myös mukana vesiletkuun asennettava virtauksen vastaventtiili. Sitä EI MISSÄÄN TAPAUKSESSA SAA ASENTAA, jos asennus suoritettaan sarjaa lämppärin kanssa (eli yllä oleva).
TAI sitten ei kannata asentaa eberiä edes ollenkaan lämppärin linjaan, vaan rinnalle. Moottori kun lämpiää, niin lämppärin kenno kyllä lämpiää nopeasti, vaikka eberi ei sen kautta kiertäisikään.
Mikäli asennettu rinnan, niin silloin TÄYTYY asentaa vastaventtiili, (heti eberin jälkeen), koska muutoin voi tulla ongelmia lämmityslaitteen vesi kierron kanssa normaalissa käyttö tilanteessa.
Mikäli on vanhempi malli, irrallisella vesipumpulla, pumppu täytyy asentaa mahdollisimman alas. Itse lämmitin voi olla ylempänä, mutta silti veden ylärajan alapuolella.
Uudemmassa mallissa, jossa vesipumppu on Eberin sisällä, täytyy koko laite asentaa mahdollisimman alas. Tai jos laite asennetaan liian ylös niin vaati mahdollisesti asentaa lisävesipumppu.
(Muistaakseni, en ole varma):
Polttoaine pumppu imee noin 3-4 mm reikää max. n 1,5 metriä suoraan ylöspäin (eli autossa vaakatasossa helposti 2m??) ja paine puolen pituus max. 4 metriä.
Joko kannattaa polttoaine säiliöön tehdä kokonaan oma imuputki.
Tai moottorilta tulevaan paluu linjaan keräys säiliö, josta imu. Keräys säiliöksi piisaa hyvin joku puoli litraa. Eberin kulutushan on vain 2-4 dl tunnissa ja auton moottoria ei tarvii lämmittää kuin 15 minuuttia (max 30 min.) kun on jo täysin/tarpeeksi lämmin, vesitila on niin pieni.
Ja tuo lämppärin ropeli kannattaa laittaa releellä ohjaus. Nopeus vastuksille varmasti tulee johtoja useampi. Hitaimman nopeuden johtoon rele. Virrattomana napaan 87a tulee hytistä käsky joka menee 30 navasta lämppäriin (eli toimii auton omalla sähköpiirillä).
Sitten kun Eberin ohjaus johto ja maa on kytketty relen 86 ja 85 napoihin, niin sieltä tullessa käsky (rele virroittuu), napaan 87 vedetty akulta suora plussa yhdistyy navan 30 kanssa joten lämppäri pyörii.
JNE......
Useampaan Caterpillarin maansiirtokoneeseen on tullut asennettua Eber,
niin voin sanoa: kannattaa paneutua/miettiä mitä tekee. Monesti on todettu, että jos asennus on suoritettu "väärin" (Eberin asento, vesilinjojen lähdöt, polttoaine puoli, jne), niin se altistaa oikeasti vioille. Mutta oikein asennettu saataa kestää useitakin vuosia ilman isoa remppaa.
|