Varokaapa, ettei mene lämmittimet sekaisin. Tässä on puhuttu kahdesta erilaisesta lämmittimestä samamalla nimellä.
Sellainen lämmitin joka pistetään alavesiletkuun, toimii toisissa ja toisissa ei. Ei kuitenkaan ole mikään suositeltava, koska teho jää pieneksi ja lämmittää moottoria epätasaisesti.
Sitten se hyvä lämmitin, joka on erillinen yksikkö ja se liitetään erillisillä letkuilla moottoriin. Toinen alas ja toinen ylös, ei kuitenkaan termostaatin yläpuolelle. Nämä ovat niitä tehokkaita lämmittimiä. 1500w on ihan yleinen. Hakkaa kaikki muut sähkölämmittimet, jos sen vain pystyy asentamaan oikein.
Mitä tulee öljyn kuivumiseen moottorin yläpäästä, jos lämmittää liikaa, niin se on kyllä täyttä legendaa. Ei se öljy sieltä mihinkään häviä. Kokeilkaa vaikka. Vähän vanhemmissa varavoimaloissa pidetään koneet kokoajan lämpiminä. Niissä ilmiö torjutaan käyttämällä moottoria ajoittain ja kyllä, niissä on myös esivoitelupumppu, mutta se ei ole siinä lämmityksen takia.
|