Viestiketju: Discovery projekti
Näytä yksittäinen viesti
  #18  
Vanha 20.09.2007, 15:39
TommiL TommiL ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 29.09.06
Sijainti: Hämeenlinna, Finland.
Viestit: 35
Perusasetus

Näin lähdin / lähtisin itse etenemään.. Ota Rost-Off purkki käteen ja ruiskuta läpi kaikki korin alta ja konehuoneesta löytyvät mutterit ja pultin päät - samalla saat hyvän käsityksen paikkojen kunnosta, tai siis lähinnä korin ja rungon kunnosta. Mikäli runkon ruostesuojaus on jäänyt edellisiltä omistajilta tekemättä ja orastavia reikiä alkaa löytymään, tai jos korin kannakkeet ovat haperot, niin mieti vakavasti koko korin nostamista pois rungolta korjausten ajaksi. Pitäisi olla tuttua hommaa jos olet jenkkien kanssa puuhastellut Tietenkin jos ei ole aikaa/paikkaa/mahdollisuutta, niin sitten perinteisemmät menetelmät käyttöön..

Rungosta kannattaa katsoa varsinkin takapää - eli taka-akselista taaksepäin. Ja samaten korin kannakkeet, ja kaikki muutkin rungot "ulkokeet" joiden päälle voi jäädä kuraa makaamaan. Korista kannattaa tarkistaa ensimmäisenä kaikki lattiamaton aluset - takalattia (ks. aiempi linkkini omiin projektikuviini) sekä jalkatilat. Helmojen peittona on ne typerät muovituubit, joiden alta saattaa löytyä vaikka mitä.. Takalattian nurkat olivat ainakin itselläni kaikkein haperoimmat, lukuunottamatta korin ulkopuolisia osia, kuten takahiekkapeltiä jne. Myös korin kannakkeita kannattaa tarkkailla..

Tekniikan puolesta isompina remontteina tulee mieleen nokkahihnan vaihto, sekä helppoina hommina hehkutulppien, latauksen jne. testaaminen yleismittarilla. Jos kone lähtee käyntiin niin suurimmat viat pystyy paikallistamaan vasta koeajolla - eli ei muuta kuin vaihde/jako-laatikot remonttiin ja disco ajoon.. Mitään EGR-kierätys tai muista ylimääräisiä hilavitkuttimia tuossa koneessa ei onneksi ole.. Katsastusinsinööri löytänee pahimmat viat ja itse pystyy korjailemaan muita myöhemminkin.. Ilmaamisen kanssa kannattaa käyttää kärsivällisyyttä ja kekseliäisyyttä - syylarin korkki kun ei ole nestekierron korkein kohta..

Sen verran vielä, että polttoaineen esisuodatin/vedenerotin sijaitsee polttoainetankin edessä, oikean puoleisessa runkopalkissa - miltei näkyy tuossa sinun Disco6.jpg kuvassa. Varsinainen vaihdettava suodatinhan on sitten konehuoneessa, kuviesi perusteella senkin vaihdosta taitaa olla jo jonkin aikaa.. Ja takalattia on kiinni - ainakin alunperin - pistehitseillä, mutta jos tuota on jo paikkailtu, niin luultavasti on älytty käyttää joko pultteja tai ainakin niittejä.. Sitä lattialevyä kannattelee 4 poikkitukea, joten jos/kun porailet niittauksia/hitsauksia auki, niin varo muovi-tankkia! Itse käytin rälläkkää sekä paineilma-talttaa tuon irrottamiseen. Ja jarruputki/letku on sitten kanssa kiinni yhdessä niistä poikkituista, joten ole varovainen irrottamisen kanssa - jos siis tulee tarvetta lähteä tuota takaosaa irrottelemaan..

Tankki lähtee pois alakautta, mutta ainakin mulla oli vetokoukun kiinnikeraudat tiellä - eli ensin takapuskuri pois, että sai vetokoukun pois, että sai tankin pois.. Että kaikenlaista kikkailua, toivottavasti sulla vain on hieman paremmassa kunnossa tuo kori - tai niinkuin sanoitkin, että olisi jo korjattu..

Jos tulee ongelmia, niin kysele lisää..

-t-

Vastaa lainaten