Näytä yksittäinen viesti
  #20  
Vanha 04.09.2007, 14:58
JiiPee JiiPee ei ole kirjautuneena
Moderator
 
Rekisteröitynyt: 13.08.03
Sijainti: Janakkala
Viestit: 6.393
Perusasetus

Toisen akun lataaminen tai purkaminen eri tavalla kuin toisen tappaa molemmat akut yleensä aika pian. Oma laturi "ala-akulle" auttaa epätasaisen kuormituksen kanssa, kunhan "ala-laturin" jännitetaso on juuri puolet 24v laturin jännitteestä. Parempi kumminkin käyttää 24V vinssiä tai kolmas akku vinssiä varten ja sille se 12V laturi.

Mitä se juttu jostakin puoliaaltotasasuuntauksista oli, ei ymmärrä eikä mene minun mielestä ollenkaan niin. Kyllä lyijyakkuun saadaan ihan tasavirralla lataus, ei tarvitse pätkiä tai sykkiä. Eri asia, jos nypytetään latausjännitteen yläpuolelle nousevalla pienellä ylijännitteellä pieniä jaksoja, että saadaan elvytettyä huonoon kuntoon mennyttä akkua tai kompensoidaan talvella pakkasen vaikutusta heikentyneeseen varauksen vastaanottokykyyn. Mutta ei sillä ole puoliaaltotasasuuntaajan kanssa tekoa.

Auton vaihtovirtalaturi on useampinapainen (useampivaiheinen), eli siitä ei edes saa normaalisti kytkettynä sellaista sykkivää puoliaaltotasasuunnattua tasajännitettä, mitä esim. verkkosähköstä muuntajan jälkeen yhden diodin puoliaaltotasurilla tekee.

Kahden 12V laitteen sarjaan kytkeminen 24V järjestelmään menee aina niin, että kummakin laitteen pitää kaikissa tilanteissa ottaa tasan sama virta, eli kuormittaa tasan yhtä paljon, muuten tulee poks. Kahta vahvistinta ei saa toimimaan riittävän tarkasti samalla tavalla, että ne olisivat aina samanlainen kuorma sähkönsyötölle. Jos toinen kuormittaa vähemmän, vaikuttaa sen yli heti enemmän kuin 12V ja sen enemmän kuormittavan yli alle 12V. Tarpeeksi väärä suhde, niin se on poks, käyttösavu karkaa ja huonolla tuurilla molemmat vahvistimet on moro.


Offipalsta.com - sinne ne webwheelerit menneet on
Vastaa lainaten