Näytä yksittäinen viesti
  #1  
Vanha 01.09.2007, 09:52
Ahosensetä:n Avatar
Ahosensetä Ahosensetä ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 01.10.04
Sijainti: Marttila, Finland.
Viestit: 4.066
Perusasetus

Lainaus:
quote:Tämä ei ainakaan kellu.
http://www.youtube.com/watch?v=Rf7bikev4hw
Avo ei tietenkään kellu, kun koppi täyttyy vedellä heti kun vesi tulee oviaukon alareunan tasalle.

Lainaus:
quote:Ilmapallossa on se huono puoli, että se pienenee mitä syvemmällä se menee.
Ei kai sitä niin syvälle tarvitse painaa, että tällä olisi mitään merkitystä? Ja noi helium-hommat kannattaa heti unohtaa.

Lainaus:
quote:Kun auton upottaisi ikkunan alareunaa myöten veteen. Niin että vesi täyttää hytin ja punnitsee sen siinä.
Ei kannata, kyllä auton oman uppouman, eli veden alle jäävien osien tilavuuden pystyy riittävällä tarkkuudella arvioimaan.

--xx--

Tossa kellutuksessa täytyy muistaa vielä kaksi asiaa:
* vakavuus, eli että auto pysyy pystyssä, eikä kaadu, sekä:
* trimmi, eli pitkittäinen asento (tämän takia se intin BTR upposi Saimaalla).

Vakavuus tulee siitä, että kellukkeet ovat riittävän leveällä. Trimmin takia kellukkeita tarvitaan umpikoppaisessa autossa enemmän eteen kuin taakse, avossa koko matkalle tasaisesti. Molemmat voi helposti laskea, kunhan massasta, painopisteestä ja tilavuuksista on jotain hajua.
Tämä kyllä kannattaa tehdä jo ennen ekoja prototyyppauksia, ettei tule sutta ja sekundaa.

Jos jollain olisi käytässä sopiva laivasuunnitteluohjelma, niin kellutus olisi sikahelppo laskea. Mulla ei enää ole pääsyä noihin, mutta aikanaan telakalla olen niitä käyttänyt.


T, Antti

Vastaa lainaten