Turvallisuus on nyt sellainen tämän hetken muotijuttu jolla on erittäin helppo päteä ja aina on oikeassa. Tapahtuipa jotain tai ei. Jos onneton tapahtuu niin, sanoinhan. Jos ei niin, mutta ehkä olis voinut.
Töissä tulee vähän väliä eteen tilanteita joihin normaali järjellä varustautunut ihminen ei ikinä joudu. Koko ajan saa olla vääntämässä milloin minkäkinlaista pellinpalaa, ettei onneton koneenkäyttäjä VAAN saa tungettua kättään johonkin väliin vaikka yleensä on vain jotenkin tunkemalla mahdollista saada itsensä sinne väliin. Jos jossain on pyörivä osa tai muu vaarallinen paikka niin mikä ihme saa ihmisen sinne väkisin tunkemaan jotain raajaansa? Mun mielipide on tämä. Ihminen ei enää osaa varoa selvästi vaarallista asiaa koska näennäisesti kaikki vaaran paikat on poistettu. Esimerkiksi automainokset. Jokuhan mainostaa, että tällä on mahdotonta ajaa perään. Ahaa, voin siis ajella rauhassa jalat konsolilla 10 metrin päässä. Niinpä mutta eihän tommosta ole... Onhan. Ihmisistä tehdään väen väkisin tyhmiä. Miten ihmeessä minä tai vielä pahempaa isoisäni sitten VOI OLLA elossa? No, ehkä jokin yliluonnollinen kyky vältää hengenvaaraa tai sitten KAUHEE MÄIHÄ. Mehän ollaan kuitenkin syöty matoja ja muuta kamalaa.
Kuitenkin jos haetaa taas toisaalta lajin juuria. Tavoitteena päästä maastoautolla tiettyyn paikkaan ja sieltä pois. Mitä siihen vaaditaan? Mahdollisimman hyvä auto, mahdollisimman hyvä kuljettaja ja tiimi. Mitkä on hyvän kuljettaja ja tiimin ominaisuudet? Ajotaito, navigointitaito, tekninen osaaminen ja ongelmanratkaisukyky jota tarvitaan kun jotain odottamatonta tapahtuu. Esimerkiksi auto alkaa kaatua.
Nykyään muotina on yksilön ratkaisujen minimoiminen. Direktiivit, standardit, säännöt ynnä muut. Priimuksena tässä kulkee oma alani. Sähköhommissa ei montaa asiaa ole mitä ei kirjoista löydy vaikka terveellä järjellä varustettu asentaja ei montaa hommaa muulla tavoin tekisikään. Seurauksena minunkin kirjahyllystä noin metri on pelkkiä ohjeita ja standardeja jotka vielä muuttuu muutaman vuoden välein. Eikö ne siis olleetkaan autuaaksi tekeviä? Ei näköjään. Mutta sen yksittäisen asentajan tekemä ratkaisu varmaan kuitenkin olisi ollut väärä. Standardia vain KEHITETÄÄN se ei ole KOSKAAN väärässä.
Mitä siihen PR:ään tulee. Formulakisoissa kuolee porukka vaikka joka nippeli ja tietokoneohjelma on säännöissä määrätty. Miksi näin? Aaa, nopeusrajoitus puuttuu. Eipä tulisi kalliita ulosajojakaan jos nopeus olisi rajattu viiteenkymppiin. Ainakaan vähään aikaan. Kyllähän sielläkin joku jo nukahtaisi rattiin ja ajaisi ulos.
Olkoon, jatkan uhkarohkeasti sorvaamista. Vaikka nyt alkoi jo pelottaa. Olenhan ihan yksin tallissa ja voin vaikka horjahtaa pakkaan ja pyöriä siellä kunnes Peltonen eksyy tänne joskus viikolla.
--Teknik, sano ryssä kun saranan näki.--
Kuvia matkan varrelta