Life is. Minkäs teet..
Vaan jos pistetään verroksiksi kaksi tapausta. Toisessa kaveri roikkuu auton korin ulkopuolella oli se paikka ja tilanne mikä tahansa, ja koittaa rimpuilemalla "tasapainottaa" tai näyttää kovalta, tai leikkiä vuoristorataa.. Toisessa puolestaan kaveri sitoo narun esimerkiksi auton kaareen ja kyseistä köyttä tiukalla pitämällä koittaa estää autoa kaatumasta. Oletetaan lisäksi, että köysimies ei sido köyttä kaulansa, jalkansa, kätensä, eikä minkään muunkaan elimensä tai ulokkeensa tai vaikkapa kilpailevan autokunnan suunnistajan ympärille, vaan pitää yksinkertaisesti vaikka puunsuojaliinan lenkistä kiinni. Ja nimenomaan LENKISTÄ, ettei ylimääräistä kolmeasataametriä sitä joutonarua sotkeudu jalkoihin, mikäli auto päättää lähteä. Luulenpa, että mikäli auto päättää kaatua tai asiat menee muutoin pieleen, vahingon mahdollisuus tuossa jälkimmäisessä "offarin hirttoköydessä" jää pienemmäksi. Tokihan naru voi sotkeutua vaikka sutivaan pyörään, mikäli narumies ei ole tilanteen tasalla, tuijottamalla vaikka rastimies Mynttisen siskon persettä, mutta tällöinkin voi päästää narusta tai liinasta irti. Oletettaen edelleen, että köysi ei ole köytettynä mihinkään muuhun, kuin ajoneuvoon kiinni.
Mieleen muuten muistuu väkisinkin eräs käymäni henkilökohtainen keskustelu, joka koski sinkuliinaa tai natoköyttä tai miksi sitä benjinarua ikinä kutsutaankaan. Keskustelun taso oli vähän sensuuntaista, että "vitun hyvä keksintö", mitä se itseasiassa onkin. Muistan, kuinka erääseen tapahtumasarjaan asti köydellä kiskottiin aina, kun vain oli mahdollista. Sillä säästettiin aikaa ja autot irtosivat milloin minkäkinlaisesta lärväköstä, kun vaan vetäjä muisti pitää oikean jalkansa suorana. Tuolloin mm. allekirjoittanut kyseenalaisti narun käyttöä vetoamalla mm. narun katkeamiseen. Tuolloin minulle luennoitiin, kuinka kestävä ja hyvä naru oikeasti on. Sitä ei kertakaikkiaan saanut vedettyä poikki. Vaan miten kävikään?
Vieläkin on videolla todisteena pätkä, kun kyseisenkaltaisella liinalla kiskotettaessa vedettävästä autosta repeää auton alkuperäinen hinauspiste irti. Ei muuten ollut kaukana, ettei jotain muutakin revennyt irti. Ketään en ala syyttelemään. Kyseessä oli onnettomuus. Onneksi tuossa tapauksessa oli enemmän hyvää, kuin huonoa tuuria mukana. Mutta auta armias, jos jälki olisi ollut hiemankaan pahempaa. Sitä soppaa olis lusikoitu pitkään ja hartaasti.
Vaan enpä ole senjälkeen montaakaan kertaa nähnyt kyseistä liinaa käytettävän, vaikka se kieltämättä loistokeksintö tietyissä olosuhteissa onkin.
Ja NYT EI HERNEITÄ. Menneet on menneitä, eikä niistä sen enempää. Aina kuitenkin täytyy harrastaa niin, että menneitäkin voidaan oppimismielessä muistella.
Ja Edittinä vielä senverran, että tuossa muistelemassani tapauksessa liinaa käsittääkseni käytettiin oikein. Eli ei hinattu vasten kantoa tai kiveä tai muutenkaan ns. väärin. Vahingonperkeles vaan pääs ikäänkuin varkain tapahtumaan.
*******
Kaiken maailman pullat, mössöt ja sörsselit maistuvat myös Nallen suussa. Mutta niitä se ei kaipaa. Juuri niistä se lihoo.
www.nalle-offroad.com
Edited by - Nalle on 16/08/2007 23:40:59