Sorry edellinen mömmö. Opettelua!
No nyt on kuitenkin tutkittu asiaa perusteellisesti. Dieselhän sammuu kun sen syötynsulkuventtiili (toyotassa sähköinen) sulkeutuu. Toinen koneen sammumisen aiheuttaja on imusarjassa olevan alipaineella ohjattavan imuläpän sulkeutuminen. Ensin tutkin syötynsulkuventtiilin. Vika ei poistunut vaikka sähkö oli aina siellä (suorasähkö). Ei vaikka lopulta poistin venttiilin sisuskalut kokonaan. Siinä yhteydessä vasta huomasin että imuläppä sulkeutuu myös ja itseasiassa sammuttaa moottorin nyt.
Imuläppä toimii alipaine kelloon ohjaamana. Alipaine kellolle tulee puolestaan (ali)paineilma venttiililtä jota ohjataan sähköllä. Kun virta katkeaa venttili vapautuu ja kytkee alipaineen kellolle joka vääntää imuläpän kiinni. Kun virta kytketään venttiili vaihtaa tilaa ja poistaa alipaineen kellolta jolloin imuläppä avautuu jousivoimalla. Alipaine syntyy alipaineakusta joka latautuu koneen käydessä.
Mun tapauksessa kävi niin että kun konetta yritti käynnistää ei alipaineventtiili saanut sähköä ja imuläppä jäi kiinni kone sai polttoainetta muttei ilmaa ja aiheutti vain 'hörähdyksen' startatessa. Kun odotteli n. 1/2 tuntia alipaine akku oli vuotanut tyhjäksi ja imuläppäkin oli avautunut jolloin kone starttasi normaalisti.
Eli vika oli kuten vastanneellakin hapettuneessa liittimessä, mulla vaan alipaineventtiilin kohdalla. Ihmettelyä aiheuttaa toistaiseksi se miksei vika esiintynyt koskaan ajon aikana?
Havaittua: Mutta tein erään ihmeellisen havainnon. Kun syötönsulkuventtiilin sisukalut otettiin pois löytyi koneesta huomattavasti enämpi tehoja. Auton kiihtyvyys parani selvästi 'surkeasta' lähes 'normaaliin'. Onkohan tämä tyyppiominaisuus vai onko mun syöttöpumpussa jokin 'ruuvi' liian tiukalla? Onko kellään tietoa tällaisesta?
Kiitos mielenkiinnosta.
ps. olisin laittanut kuvankin venttiilistä oheen mutten osannut.
|