Hep,
Takakontin matot ylös ja kattelet, ettei ole läpi mätä mistään. Kattele pyöräkoteloita sivuavat pitkittäiset saumatkin ja alumiini/teräsrakenteiden liittymiskohdat (pohjalevy kontissa).
Samoin takaturvavöiden kiinnitykset sisälokareihin - kato sisä- ja ulkopuolilta. Seuraavaksi helmakoteloiden ulko- ja alapinnat, sisäpuoleiset seinät ja niissä kiinni olevat neljä keskimmäistä korikannaketta (siis 2 per puoli). Korikehikon takaosa, ala- ja yläpalkit tuppaa pehmenemään. Etujalkatilojen etu-ulkoreunat kans.
Aiemmissa viesteissä mainittujen lisäksi olet nyt katellut pahimmat mätäpaikat, jos nuo tyydyttää olet löytänyt suht hyvän / jo korjatun yksilön.
Sit kandee kokeilla, että kaikki toimii. Niin pikkupuoli kuin keskilukkokin (ellei ole visko) ja muut härpäkkeet. Nosta akselin alta yks etupyörä ilmaan ja pyöritä sitä edes takaisin. Tuon ikäisessä autossa on helposti yhteensä varttikierros väljiä - jos selvästi enempi kattele missä ne on. Kardaanien liikkeitä tutkimalla voi päätellä jotain. Väljät kasaantuva aika nopeasti, voimalinjassa on paljon spooreilla tehtyjä liitoksia ja tasauspyörästöissäkin voipi olla väljää.
Pikkupuoli päälle, mene alle makaamaan ja pyydä joku LUOTETTAVA kaveri tökkimään vaihdettä eteen ja taakse edestakaisin. Jos manuaali, pitää kytkintä nostaa VAROVASTI. Näet onko akselit kiinni autossa vai onko puslissa ja nivelissä väljää. Ne liikkuu ja kolahtelee kyllä kun vetoa on vähän päällä. Helpot korjata, mutta hommat alkaa helposti kasaantumaan -> kustannukset kasvaa.
Sit tietty vuodot, jarrut, öljyt, syylarit jne normaalit vanhan auton jutut. Historiatietoja kandee kysellä.
Ja varaa koeajoon reippaasti aikaa. Lyhyellä et ehkä pysty huomaamaan kaikkea uutuuden viehätyksen ja autokuumeen huurujen seasta.
Jos ei ole yhtään vuotoja missään kandee epäillä, että öljytilat on tyhjät tai sitten auto on poikkeuksellisen tiivis :-)
Muista vielä, että auto on n 20 vuotta vanha ja luonnollisestikaan ei enää uuteen verrattavissa.
Taka-akselin Boge on automaattinen korkeudentasain keskellä autoa, kiinni siinä kolmion muotoisessa isossa tukivarressa ja rungossa. Mittaa auton korkeus ajon jälkeen takalokkarista pyörännapaan. Iske 50kg kamaa takakonttiin ja käyt ajamassa kunnon lenkki ja pysäköi auto aivan samaan kohtaan. Jos perä nousee ajamalla alkuperäiseen korkeuteen on Boge kunnossa.
Sen voi ottaa pois mikäli takajousituksen kantavuus on turvattu jotenkin muuten = käytännössä melko jäykät jouset.
Maalattu ulkokuori voi kätkeä ihan mitä vain, kandee katella tarkkaan tai varustautua mätäkorjauksiin ihan niin kuin muissakin vanhoissa autoissa.
Tapsa
- Women and cats will do as they please, and men and dogs should relax and get used to the idea -
|