[/quote]
No vaikka tyhmä olenkin, niin tuo vaihtoehto ei edes käynyt mielessä.
Mutta, enemmän mä olen kyllä huolissani ulkopuolisista, kas kun muutaman kerran on ollut jarrut hiukan kateissa kun on siirtymälle lähdetty. Pointti on vaan tässä se, että jokainen on kaiketi tuolla mettässä omasta vapaasta tahdostaan, mutta entäs jos vahinko sattuu vaikka siirtymällä autoon tulleen teknisen vian vuoksi. Vielä kun tähän liitetään se pahin vaihtoehto, että turmassa on mukana "härpätin", joka etäisesti muistutttaa autoa ja joka liikkuu punakilpien turvin kilpailussa. Tässä tapauksessa en haluaisi olla kyseisen vehkeen kilpailuun katsastuksessa hyväksynyt toimitsija.
Tämä ei ole protesti kilpiä vastaan, vaan ainoastaan esimerkki siitä, kuinka eri asioista voimme kukin tahollamme olla huolissaan.
PS. Punakilvillä oon Juukaan lähdössä ajamaan.
[/quote]
Vaikka moni palstan lukija näitä mun juttuja karsastaakin niin siltikin erinäisä kisoja tehneenä (ei offisuunnistus) pari kommenttia!
Jos punakilpinen kikotin on ollut "moitteettomassa" kunnossa kisakatsastuksessa niin eihän sillä katsurilla ole muuta mahdollisuutta kuin hyväksyä auto kisaan, olipa punakilvet tai ihan oikeat! Katsurilla ei ole sen jälkeen mitään tekemistä sen kanssa, että olet metsässä ensin rikkonut kikottimesi ja sitten lähdet sillä epäkuntoisella laitteella siirtymään seuraavalle suunnistusalueelle yleistä tietä pitkin. Kyllä kilpailija itse aina vastaa kulkuneuvon turvallisuudesta eli periaatteessa pitäisi jokaisen metsässäkäynnin jälkeen tarkistaa että tekniikka on siinä kunnossa että sillä voi lähteä yleiseen liikenteeseen! Jos halutaan siirtää vastuuta katsastajalle niin silloin pitäisi ottaa käyttöön välikatsastukset jokaisen "jakson" loppuun ennen yleiselle tielle siirtymistä! Rallissahan on käytössä välikatsastukset jossa autojen kuntoa tarkkaillaan, sielläkään ei tosin kuin muutaman ek-n päässä! tai joskus siirtymilläkin!
Mitä tuohon Mynttisen kohtaloon tulee niin jollei hän ole hoitanut tehtäväänsä ohjeiden mukaan eli valvonut "ajotapoja" tai siitäkin huolimatta onnetomuus on tapahtunut tosiasia eli Svensson on saanut kisan tuoksinassa loukkaantunut kerrotuin seurauksin, niin on tietysti selvitettävä oliko Mynttisellä tapahtuman lopputulokseen jotakin osuutta ja tätä puoltahan "Nalle" on tuolla selvittänyt useampaankin otteeseen.
Mitä sitten kisan keskeytykseen tulee, niin tässä tilanteessa kisaorganisaatioon kuuluvan turvallisuuspäällikön tiedon saatuaan,olisi välittömästi pitänyt keskeyttää kilpailu ainakin siksi aikaa että koolle kutsuttu kilpailun tuomaristosta ja poliisin edustajasta muodostettu onnettomuuksien tukintalautakunta on ehtinyt käsitellä tapauksen. Koska kilpailija oli saanut onnettomuudessa surmansa olisi jo lajin imagon kannalta tärkeää, että kilpailu kokonaan keskeytetään mutta jollei imagosta ole väliä niin keskeytys olisi aiheellinen ainakin onnettomuudessa kuolleen kilpailijan kunnoittamoiseksi!! On sitä suurempiakin kisoja kilpailijan kuoleman takia keskeytetty, katsojien kuolemat eivät niinkään keskeytyksiä ole aiheuttaneet!
No mites sitten tulokset?? Koska kisa oli jo edennyt yli puolen välin niin tulokset laskettiin keskeytyshetken tilanteen mukaan! Pistetilannehan oli selvillä kun kisassa oli käytössä reaaliajassa toimiva rastien rekisteröinti ja kisaajien GPS-seuranta!!
Mitä sitten itse tuohon kisaajan kuolememaan tulee niin voisi melkeinpä sanoa, että ylipainoisella sydänvaivoista jo aiemmin kärsineellä Svenssonilla ei oikeastaan olisi pitänyt olla edes ajokorttia ja vaikka olisikin niin häntä ei näiden tiedossa olleiden terveysongelmien johdosta olisi ainakaan saanut ottaa hyvää fyysistä kuntoa vaativaan kilpailuun mukaan! Voidaankin kysyä että mikä tässä on kilpailijan vastuu ja mikä järjestäjän!? Järjestäjähän ei voi näistä kilpailijan terveysongelmista tietää jollei niitä heille kerrota!
Offilaisten vihaama AKK:n lisenssikäytäntöhän sisältää nykyisin myös pakollisen terveystodistuksen nopeuslajeissa, mutta kun offisuunnistuksessa lisenssiä ei kysellä niin kuinka tulisi menetellä, että edellä kuvatulta onnettomuudelta tositilanteessa vältyyttäisi?? Tiedän ainakin yhden tapauksen takavuosilta jolloin kuski kuoli kilpailujännityksestä sydänkohtaukseen kesken suunnistusjakson ST (AS) -kisassa! Eikä ollut kyseessä mikään "pappa-ikäinen"!
No toivotaan että moisilta ikävyyksiltä offi-kisoissa vältytään!
Inhorealisti
|