Näytä yksittäinen viesti
  #5  
Vanha 02.08.2007, 23:21
MrShit:n Avatar
MrShit MrShit ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 30.11.04
Sijainti: Espoo, Finland.
Viestit: 134
Perusasetus

Ja yleismittarissa kannattaa olla sitten tarpeeksi etuvastusta tai voi anturi ottaa kipeää. Jotkut analogiset voi olla vähän niin ja näin...

Tuo mittari on muuten ok, mutta tuo lm2914 piiri on täysin lineaarinen ja kaikkihan tietää että lambdan antama jännite ei ole. Eli tuo sahaa aikalailla siinä laihan ja rikkaan välillä. Periaatteessa riittäisi kolme ledia kytkettynä laiha-stokio-rikas. Laajakaistahan antaa lineaarisen arvon, mutta se vaatiikin jo hieman enemmän elektroniikkaa persuuksiin ja kalibrointia.

Tuon piirin sisarus lm3915 on taas logaritminen versio ja muistaakseni kaveri kyhäsi testimielessä kahdella sellaisella itselleen mittarin. Eli teoriassa toinen piiri luki 0-0.5v ja toinen 0.5-1v. Tällä oli tarkoitus saada logaritminen lambda käyrä mahdollisimman lineaariseksi. Muistaakseni toimi ihan ok.

Onhan kunnon diskovalot aina hienoja autossa, mutta helposti voi myös ihan komparaattoreilla tehdä pari valoa rikas ja laiha. Jo pelkkä laihakin kertoo tarpeeksi ettei riko konetta kovalla kuormalla. Harvemmin sitä kepittäessä rupeaa kuitenkaan seosta säätämään.

Jos oikeasti haluaa säätää tarkat seokset niin suosittelen Innovaten LC-1:stä ja siihen Boschn laajakaista lambda. Tuossa on kaksi ulostuloa mihin voi ohjelmoida sellaiset käyrät kun haluaa. Voi liittää esim. suoraan tuollaiseen lineaariseen ledipalkkiin. Itse olen ensin säätänyt raffisti peruslambdalla ja tarkentanut vielä laajakaistalla.

Vastaa lainaten