Näytä yksittäinen viesti
  #115  
Vanha 01.08.2007, 22:49
Rytari:n Avatar
Rytari Rytari ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 28.09.04
Sijainti: Parkano, Finland.
Viestit: 5.345
Perusasetus

Kesäkesälomaa taas vaihteeksi, pääsee pajottaan osia kiinni omaankin aut....elukkaan.
huonosti tulee kuvaa otettua mutta eipä kait se olekkaan itsetarkoitus.


kärräsin auton porukoitten pihaa kaunistamaan, sateen sattuessa asennamme sateessa, joten pressukatos lieventää isointa tuskaa kelin suosiessa, paikalle ilmaantuu aina välistä(liian harvoin) juttuseuraa ja avaimen ojenaajaa, mutta hyvä että edes harvoin. Maanantaina vaihdoin syöttöpumpun jo tonne, ja kas savutus hävis kuin taikaiskusta ja käyntikin parani kummasti. Tosin oli se vanha pumppu jo väljäkin. mm. pumpun akselia pystyy kolisteleen millin pari joka suuntaan


Etupäästä on aina hyvä aloittaa. Ensin purin koko putken tyhjäksi. Keula pukeille, navat pois, toisen puolen vetari ja toisenpuolen muovi(pussi) tulppa pois akseliputkesta. Murikka käteen ja vanha pinjoni irti. Siinä sitten ekan illan putsailin ja purin loputkin hilut irti toisistaan.


Tommoset kalut sieltä nyt sitten jäi pois, 3.07 välitys ja carrieri. Irrottelin pinjonista vanhat laakerit ehjänä ja kävin sorvin ääressä isontamassa laakerin sisäkehät ja tein vetarin stefoille asennustyökalun.


Yks ehjä vetarikin sieltä löytyi, lyhyen puolen pätkä precisionin HD ristikolla, hyvä varaosa johonkin...



Uudet sisäkalut näyttää tältä, Racersplacesta ostin 4.56 välitykset, asennussarjan laakereineen ja shimmeineen sekä ton Detroit Truetrackin. Heti alkuun tuli ongelmia kun ei asennusarjan mukana tulleet poskilaakerit sopineetkaan tohon truetrackkiin. Valmistajan sivuilta löysin maininnan että vaatii joitain laakerimuutoksia, mutta en muuta infoa noin äkkiseltään. Aikani selailtuani ck5.comin foorumilta löytyi tieto oikean tyyppisistä laakereita jotka osoittautui joksikin pirun rangen laakereiksi... Tai siis sopiva löytyisi esim. Ahonsetämiehen hyllystä, no minä hain semmoset timkenin tekemät paikallisen rytmilaakeriliikkeen valikoimasta ja pääsin jatkamaan pajotusta. Hieman lämpöä laakereihin ja pudotin paikalleen, tosin ensimmäisen kanssa aikailin vähän ja jouduin hieman kopauttamaan että istui kunnolla olakkeeseen saakka, seuraavan maltoin jo lämmittää paremmin ja pudottaa heti paikalleen. Seuraavaksi sen saikin jo kantaa auton viereen ja ruveta suunnitteleen pinjonia paikalleen.


Nyt sitten niillä väljillä laakereilla oli helppo aina vaihtaa eri vahvuisia shimmejä pinjoniin jotta sai aikaan itseä miellyttävän hammaskosketuksen, Koskaan aikasemmin ei ole tarvinnut uutta välitystä laittaa joten homma oli vähän outoa ja yksin auton alla hieroessa sainkin kulumaan hommassa melkein koko päivän. 3-4 erimoista shimmiä tuli kokeiltua ennekuin rupes näyttään siltä että ohi mentiin. Palasin pykälää vahvempaan shimmiin ja sovittelin sopivat hammasvälykset lautaspyörään nähden, asennus-sarjassahan ei tietysti oltu huomioitu noiden uusien poskilaakerien hieman kapeampaa ulkokoolia joten meinas loppua pellit kesken, mutta onneksi vanhaa soveltamalla sai aikaa taas itseä miellyttävän tuloksen.


No kun kaikki istui mielestäni hyvin niin ei muutakuin kaikki irti, koko koppa ja putket puhtaaksi, uuden vetarinstefat paikalleen, vanhat laakerit nurkkaan ja lämmittämällä uus laakeri pinjonille. Vaihdoin uuden ulkokoolit perään sisälle ja pinjoni paikalleen. Toiselta puolelta krymppiholkki ja uus laakeri paikalleen, stefa paikalleen ja yokella kiristään koko komeutta. Taaskaan ei ollut saatavilla niin pientä momenttiavainta että olisin saanut aikaa ohjeen mukaisen pyörimisvastuksen koska momentti on niin vähän. No tein niinkuin ennekin että ensin välys pois, ja siitä sitten pikkusen kiristäen että tulee olematon pyörimisvastus, työmaalla tottunut sillain kasaan kaikki koneen laakeripaketitkasaan. Samaan tyyliin tämä perä jo vuosi sitten kasatiin ekan kerran uusilla laakereilla eikä mitään ongelmia ilmaantunut. Pinjoni oli paikallaa joten murikkaa sovittamaan, päivän sävellyksellä valitut shimminiput vassulla perään paikalleen, ohuet shimmit lisäksi molemmin puoli että sai pienen esijännityksen noille kartiolaakereille, murikka sisään ja kupit momenttiin: Hyvin tuntuu pyörivän, hammasvälys olis voinut olla "satkun pari" pienempikin, mutta ne shimmit kun loppuu kesken...

Lopuksi laitoin vielä olka-akseleihin uudet laakerit vetareille, vetarit putkeen ja olka-akselit ja jarrukilvet paikalleen.











sheetmetal



Edited by - Rytari on 02/08/2007 00:01:21
Vastaa lainaten